Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Trendseminarium 13 mars

Ett heldagsseminarium med spännande föreläsare som inte bara följer trender utan även sätter dem. De delar med sig av sin kunskap om framgångsrik produktutveckling, innovation och kommunikation med konsumenterna.

Trendseminarium 13 mars

Info

Anmäl dig här »

Program som pdf-fil

Plats:
Hotel Amaranten
Kungsholmsgatan 31
08-692 52 00
www.nordicchoicehotels.se

Datum:
13 mars 2018

Tid:
09.00 - ca 17.00

Pris:
3 900 kr medlem i LivsmedelsFöreningen
3 500 kr medföljande kollega (om medlem)
4 900 kr ej medlem
1 000 kr Student
Moms tillkommer

#trendseminarium2018

Innovation, produktutveckling och kommunikation - hur lyckas man?

PROGRAM:

09.30 Inledning av moderator Ingela Stenson, ordförande LivsmedelsFöreningen

09.40  Katarina Graffman, VD, doktor i antropologi, Inculture
Spaning mot framtidens konsumtionskultur.
Medan många företag försöker förlika sig med den konsumentstyrda ekonomins stenhårda verklighet rusar deras kunder in nästa fas - hyperkonsumtionen. Där spelar behoven allt mindre roll - identiteten är allt. I den globala selfie-världen har människans grundläggande behov fått en helt ny arena. Vilken gemenskap vi tillhör och vår rangordning i den orienteras snabbast genom att vi visar vad vi köper.

10.20  Reetta Kivelä, Gold&Green
Storyn bakom Pulled Oats - ett av de senaste veganska tillskotten på marknaden. 

11.00  Gustav Johansson, driver Jävligt gott, en av Sveriges största vegobloggar
Tjäna pengar på att göra gott - Vegotrenden är här för att stanna.
I takt med att klimatångesten, hälsohetsen och kritiken mot dålig djurhållning ökar så vill allt fler äta mer vegetariskt. Det har skapats en helt ny marknad med en ökad efterfrågan på vegoprodukter samtidigt som kött och mejeriprodukter granskas som aldrig förr. År 2017 nådde vi Peak Meat i Sverige. Vad innebär det för livsmedelsbranschen? Är det en kris eller en möjlighet? Gustav Johansson ger sin syn på vart marknaden är på väg, hur vi hjälper fler att tjäna pengar på de nya trenderna och hur vi får med oss köttälskarna och bönderna på vegotrenden.

11.40  Ingela Stenson, omvärldsanalytiker, United Minds
Smakprov på de senaste trenderna.

12.15 Lunch

13.10  Johannes Cullberg, Grundare och VD, butikskedjan Paradiset
Hur David vinner mot Goliat i kampen om riktig mat.
Håller ultraprocessad mat, eller ”fejkmat”, på att ta över Matsverige med negativa folkhälsoeffekter som följd? Hur kan Paradiset påverka utvecklingen åt rätt håll genom innovativa marknadsföringsmodeller och ett starkt etiskt driv.

13.50  Elisabet Qvarford, VD, Svenskt Kött
Kött är helt ute – eller?
Samtidigt som köttet pekats ut som den stora boven och skyldig till det mesta – så ökar det svenska köttet både i antal djur och marknadsandel, hur hänger det ihop?
Om konsumtionstrender kring kött och hur Svenskt Kött arbetar för ökad kunskap om kött och fördelarna med det svenska köttet.

14.20  Fika

14.40  Ingrid Larsson, Näringsfysiolog, med dr, Sahlgrenska Sjukhuset
En flod av dieter - men vilka är vetenskapligt underbyggda?
Det kommer ständigt nya dieter med löften om hälsa, bot av sjukdomar och lycka. Förespråkarna låter trovärdiga särskilt när de hänvisar till forskning.
Vilka dieter är vetenskapligt underbyggda och vilka är det inte? Varför är det viktigt att blanda in vetenskapen när det gäller dieter och hur tar man reda på om det som sägs vara sant verkligen är det?

15.30  Jonna Ekman, Marknadschef, KIT Mat
Hemligheten bakom KIT Mats framgångar på sociala medier.
Vid Halloween 2015 publicerade KIT sin första matvideo på sociala medier, en instruktion på hur du skulle göra dina egna spökbananer. Det visade sig att suget var stort, inte bara på spökbananer, utan också på bra matvideo. I dag har KIT Mat runt 1 miljon video views i veckan och en veckoräckvidd på 1,5 miljoner på Facebook. Jonna berättar hur de jobbar med data för att ständigt berätta bättre historier i sociala medier.

16.10 - ca 17.00 Mingel

 

LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss

Följ oss!

Facebook


Twitter

Annons: