Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Livsmedelsdagarna 2018

Livsmedelsdagarna 2018

Livsmedelsdagarna 12 - 14 september, Tylösand.
Årets tema: Det skruvade matlandskapet - Hur påverkas vårt arbete med innovation och hållbarhet?

Info

Anmälan:
Anmäl dig här»

Program som PDF

Datum:
12-14 september 2018

Plats:
Hotel Tylösand, Halmstad

Vi har fått ett skruvat matlandskap, där sanningen inte syns längre, fast den finns. I flödena på nätet och i diskussionerna är alla experter, alla anser sig ha rätt, även de som har fel i sak.  Det är en triumf för demokratin när alla kan yttra sig och hävda sin auktoritet, men innebär det att den objektiva sanningen inte räknas längre?
Kom till Livsmedelsdagarna i september och var med och diskutera hur vi ska få ett bättre matlandskap där god kunskap om mat, livsmedelsprodukter och ätande får respekt och utrymme i medierna och i alla dagliga samtal om mat och hälsa. Där mat inte betyder hälsostress, oro och fara utan glädje, samvaro, hälsa, smak och näring. 
Ett mindre skruvat matlandskap är en av förutsättningarna för att livsmedelsbranschens innovationer och kvalificerade hållbarhetsarbete får fäste och ger resultat. 

Välkomna till Livsmedelsdagarna 2018!

Program (uppdateras löpande):

ONSDAG 12 SEPTEMBER
14.00 Studiebesök: Välj mellan studiebesök på SIA Glass i Slöinge, ölprovning på Krönleins Bryggeri i Halmstad eller champagneprovning hos Champagneimport i Halmstad.
16.15 Seminarium med initiativet Hållbar Livsmedelskedja 
Framtidens mat - Hållbara produkter i en hållbar livsmedelskedja för affärer i en hållbar framtid.
19.30 Drink och välkomstbuffé

TORSDAG 13 SEPTEMBER
K-HALLEN
09.00
Välkommen
09.20 Kaj Török,
Informations- och Hållbarhetschef, MAX
Game change i burgarbranschen.
09.50 Johan Krallis Anell, Nationell exportsamordnare, Näringsdepartementet.
Livsmedelsstrategin – upp till bevis med en ökad livsmedelsexport.
Ökad livsmedelsexport är ett verktyg för att nå livsmedelsstrategins mål att öka den svensk livsmedelsproduktionen. Vilken uppgift har regeringen för att accelerera livsmedelsexporten och vad finns i regeringens verktygslåda för en ökad livsmedelsexport? Krallis Anell är sedan ett år tillbaka nationell exportsamordnare för livsmedelssektorn med uppdrag att stärka livsmedelsföretagens exportförmåga.
10.20 Kaffe och förfriskningar.
11.00 Tomas Lagerberg, Global utvecklingschef, ABB.
Digitalisering inom livsmedelsindustrin – vad är det som händer?
Digitaliseringen händer nu och påverkar alla som är verksamma inom livsmedelssektorn. Vad har till exempel sakernas internet, industri 4.0, moln och artificiell intelligens med livsmedel att göra?
11.30 Jon Wright, Head of Retail Insight, IGD UK. (eng)
Globala trender och deras påverkan på det skandinaviska matlandskapet.
IGD beskriver det globala matlandskapet med fokus på Europa och ledande dagligvaruhandelskedjor. Vilka kommer att leda tillväxten de närmaste 5 åren? Globala trender presenteras; till exempel nya butikskoncept, strategier för att vinna inom on-the-go och food-for-later samt tekniska lösningar för innovationer inom dagligvaruhandeln.
12.00 Lunch

TORSDAG/EFTERMIDDAG
13.00-16.00 Parallela seminarier i lokalerna K-hallen, Watson och Tylöhus

FOODTECH - DEN INNOVATIVA UTMANINGEN
Carolina Sachs, Generalsekreterare, AxFoundation och Niklas Wehner, IIIEE, Lund University (eng)
Block chain – motverka matfusket. Sustainability certification in the age of blockchain - a perfect match?
Bengt Persson, Styrelseordförande, Foodhills
Foodhills – från gröna ärtor till Green Tech.

HÅLLBARHET FÖR FRAMTIDA GENERATIONER
Minna Epps
, Program Director, Scandinavia and Baltic Sea Region, MSC-Marine Stewardship Council
Marknadens makt och Konsumenternas kraft
Eva Helén, Utvecklingsstrateg på MatLust/Södertälje kommun och Södertälje Science Park
Nyskapande hållbarhet i offentlig regi

FAKE NEWS - VART TOG SANNINGEN VÄGEN?
Jakob Söderström, Affärsutvecklare och Annelie Moldin, Scientific Project Manager,  Lantmännen
Byråkrati versus bondförnuft.
Livsmedelsproducenter balanserar på en fin linje när det gäller att kommunicera produkternas hälsofördelar. Hälsopåståenden eller märkningar kan vara underbyggda av tydliga resultat men reglerna från EFSA eller Livsmedelsverket omöjliggör kommunikation till konsumenten. Det är dags att föra in lite ”bondförnuft” i debatten!
Jenny Jewert, Journalist
Varning för mat – Hur något livsnödvändigt blivit livsfarligt.
Boken Varning för mat. Den handlar om varför så många oroar sig så mycket för vad de äter. Vårt förhållande till mat är alltid aktuellt eftersom det avslöjar så mycket om vår samtid och om oss själva. 

ÅTERSAMLING I K-HALLEN
16.20 Pitchar med Start ups och Studenter
17.15 Mingel och förfriskningar i utställningen.
19.30 Drink / Bankett / Dans.
20.20 Prisutdelning Livsmedelspriset.

FREDAG 14 SEPTEMBER
OBS! Programändring
08.30 Martin Falklind,
TV-filmare, naturfotograf och professionell fiskeäventyrare
Låt passionen styra det du gör!
09.30
Introduktion
09.40 Vinnare av Livsmedelspriset presenterar sig
10.00 Jacob Gudiol
, Författare, leg. fysioterapeut.
Hur alternativa sanningar om hälsa kan bemötas med evidensbaserad kunskap.
10.30 Kaffe och förfriskningar.
11.00 Anna Malmhake, Chairman and CEO, The Absolut Company AB
Måltidslandet Sverige – exportens och turismens goda cirkel.
”Absolut Home” är ett nytt besökscentrum i Åhus, i anslutning till destilleriet från 1906. Här visar The Absolut Company upp det svenska hantverket inom dryckestraditionen och lyfter fram den kulturskatt som är den svenska måltiden. Visionen är att varje turist som besöker Sverige kan bli en ambassadör för svensk mat och dryck och bidra till ökad export. Detta kan bli möjligt genom samarbete över branschgränserna.
11.30 Ingela med vänner.
Vad betyder torkan för livsmedelsbranschen under kommande år?
12.00 Sammanfattning / Avslutning.
12.15 Lunch

 Med reservation för ändringar.

 

 

Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Svenskmarkning