Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Accademia Di Luca: "Att utbilda kunderna är en investering"

Måns Falk är restaurangkocken som sadlade om till matskribent för att sedan bli handplockad av Di Luca & Di Luca för att utveckla ett inspirerande kunskapsnav kring produkterna i sortimentet.
– Vår vision är att alla ska äta mat från Medelhavsköket varje dag, säger han till Livsmedel i fokus.

Accademia Di Luca:
Foto: Agneta Renmark

Två välputsade italienska vespor är det första som möter besökarna i entrén till Di Luca & Di Lucas huvudkontor på Söder i Stockholm. Men de är inte bara till prydnad.

– Nej, vi använder ofta dem när vi ska åka iväg på ärenden i stället för att ta tjänstebil, säger Måns Falk, när han visar runt i lokalerna, som även innehåller ett generöst tilltaget provkök med en enorm italiensk kaffemaskin som snabbt trollar fram en perfekt cappuccino.

Di Luca är marknadsledare i Sverige på Medelhavsmat. Måns Falk har arbetat här sedan 2012, då han handplockades för att bygga upp och driva en helt ny verksamhet inom företaget: Accademia Di Luca, där man bland annat erbjuder produktutbildningar, matlagningsevent, kurser, föreläsningar, receptutveckling och studieresor.

– Jag kom direkt från Icakuriren, där jag varit matskribent i tio år och tyckte att jag hade världens roligaste jobb. Men det här är faktiskt ännu roligare, säger han och skrattar.

Syftet med akademin är att sprida kunskap om Di Lucas produkter, som spänner över en bred portfölj av oljor, vinäger, pasta, ostar, grönsakskonserver, såser och röror, och där det största och mest välkända varumärket är Zeta.

I första hand handlar det om att utbilda butiksmedarbetare inom dagligvaruhandeln men även den egna säljkåren. Det gör man genom att jobba med skräddarsydda utbildningar och olika event, liksom att ta fram inspirerande recept – både traditionella och i form av rörlig bild där man visar vissa grepp.

– För oss är det ett sätt att ”äga” Medelhavsmaten, framförallt den italienska, rent kunskapsmässigt och att ta ansvar för produkterna – det gäller allt hur de tillverkas och vad de innehåller till hur man kan använda dem.

Varför är det så viktigt att sprida sådan kunskap?

– För att skapa kunnigare säljare och butiksmedarbetare som kan vägleda, inspirera och svara på frågor från konsumenterna. Om du tittar på en vanlig hylla i en butik så kan den, lågt räknat, innehålla 30 sorters olika olivoljor som kostar allt från 39:90 upp till flera hundra kronor. Och vinägerhyllan är likadan. Då behövs det att någon kan förklara vad de är för skillnad och vad det är man får för pengarna om man väljer en i det lite mer exklusiva segmentet.

Hur går det till rent praktiskt?

– I går hade vi till exempel ett tiotal medarbetare från Ica Lindhagen här hos oss, som fick två timmars teoretisk genomgång med provsmakningar av våra produkter. Sedan delade vi in oss i grupper och lagade mat tillsammans i vårt kök men just de här produkterna, och avslutade med att äta maten tillsammans. Det brukar bli en helt fantastisk stämning och är verkligen superkul, säger Måns Falk, och berättar att han hittills varit med och utbildat omkring 1 000 medarbetare från ett hundratal butiker.

Vilken är den vanligaste ”åh-fan-upplevelsen” bland deltagarna?

– Oj, det kan vara så mycket. Men kanske just detta att olivolja smakar så oerhört olika beroende på vilken sort man använder. Eller att lagringstiden på parmesanost har sådan avgörande betydelse för smaken.

Förutsättningen för att kunna få ta dem av utbildningen är att butiken är kund och har delar av Di Lucas sortiment i hyllorna.

Men får ni tillbaka pengarna som allt detta kostar?

– För oss är det en investering där vi är övertygade om att mer kunskap ska spilla över på hela kategorin. Vi tror att det tillför värde till våra produkter och därför betalar sig på sikt. Vi följer ju upp det hela och resultatet blir ofta att våra säljare får bättre tillgång till butiken, de får personliga möten med inköparna och förmånligare exponeringar, säger Måns Falk.

Det är inte bara butikspersonal som är en intressant målgrupp. Nyligen var till exempel ett helt team av hjärtsjuksköterskor från Karolinska sjukhuset på plats.

– Vi har en egen dietist, Anna Mellberg, som också medverkar i utbildningarna. Forskningen är ju helt enig om att Medelhavsmaten är det bästa att äta för att ha en sund livsstil, säger Måns Falk, som samtidigt är noga med att undvika ordet kost eller diet – ”eftersom det låter så tråkigt och mat ska vara roligt”.

– Vår vision är att alla ska ha möjlighet att äta god Medelhavsmat varje dag. Sedan förstår vi ju att man ibland även äter falukorv och sushi.

Nyligen lanserades även Medelhavsskolan.se, en digital utbildningsportal kring nio olika produktkategorier som ett komplement till akademin.

– Det är halvtimmeslånga avsnitt med mig och kocken Johanna Westman där vi går igenom olika produkter och lagar italiensk mat. Om man tittar igenom alltihop och kan svara på alla frågor efteråt får man ut ett fint diplom och kan i princip kalla sig för expert på italiensk mat, säger Måns Falk.

AGNETA RENMARK

 

 

 

Annons: Bergström & Hellqvist
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev Nordic food industry kvadrat (1) Tetra Pak