Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

AI och big data ska fixa biffen

Är artificiell intelligens och big data framtiden för svensk nötköttsproduktion? Det tror LRF som investerar i det svenska bolaget Hencol för att öka lantbrukets digitaliseringstakt.

AI och big data ska fixa biffen

Framtiden för det svenska jordbruket stavas digitalisering. Efter lyckade digitala satsningar inom mjölkproduktionen står nu den svenska nötköttsproduktionen på tur.

Lantbrukarnas riksförbund, LRF, väljer att investera 5 miljoner kronor i det svenska bolaget Hencol för att öka digitaliseringstakten.

Övervakning av produktionsdata, exempelvis automatisk vägning, ska tillsammans med big data och artificiell intelligens (AI), ge lantbrukaren bättre stöd i form av information i realtid.

– Att kunna mäta är grunden till all förbättring. En förutsättning för att kunna göra det är att tillförlitliga data hämtas in, processas och analyseras. Vi har genom åren sett fantastiska resultat i andra delar av lantbruket, som när mjölkroboten revolutionerade datainsamlingen för mjölkproducenter. Nu vill vi från LRF:s sida vara med och bidra till att möjliggöra samma utveckling för våra nötköttsproducenter, säger Anna-Karin Hatt som är vd och koncernchef för LRF.

Med realtidsinformation om djuren och en upparbetad databas kan Hencols lösning bidra till att effektiviseringar och besparingar både för lantbrukarna och miljön.

ELLEN LARSSON

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Skeppsbron 28, 4tr
111 30 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: