Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Äkta råvaror blev äkta kärlek

Glasstillverkaren Lejonet & Björnen har ändrat formuleringen på sina förpackningar efter uppmaning från tillsynsmyndigheten. Nu står det inte längre att glassen är gjord av ”äkta råvaror” utan i stället av "goda råvaror & äkta kärlek”.

Äkta råvaror blev äkta kärlek
Lejonet & Björnen får inte längre lov att använda uttrycket "av äkta råvaror". Fotograf: Äkta vara

Under 2017 nominerades Lejonet & Björnen till antipriset Årets matbluff för användningen av uttrycket ”av äkta råvaror” på sina förpackningen.

Detta eftersom det bland ingredienserna finns en rad olika tillsatser, vilket enligt föreningen Äkta vara, som står bakom Årets matbluff, ”är en minst sagt märklig definition av äkta".

Produkten anmäldes till Göteborgs stad, alltså den myndighet som ansvarar för livsmedelskontrollen av Lejonet & Björnen, som dock bedömde att märkningen var korrekt och att företaget faktiskt gjorde glassen av ”äkta råvaror”. Bland annat menade man att tillsatser inte skulle räknas som råvaror.

Äkta vara lät sig dock inte nöja med det svaret, vilket ledde till att kommunen i januari gjorde en annan bedömning av märkningen. I beslutet skriver de bland annat att märkningen strider mot föreskrifterna och riskerar att vilseleda konsumenten. Lejonet & Björnen fick tre månader på sig att rätta sig efter beslutet.

När Livsmedel i fokus söker vd Katarina Mild för en kommentar, är hon noga med att förklara att företaget aldrig haft för avsikt att vilseleda någon konsument:

– Vi som företag har sedan länge haft i vår plan att ändra vår dekor och vill härmed förtydliga att det inte var efter konsumentföreningen Äkta varas klagomål till kommunen som vi ändrade vår dekor utan ett beslut vi hade tagit långt tidigare. Äkta är inte definierat i regelverket och det vi har menat med formuleringen "äkta råvara" är att vi använder naturliga ingredienser i våra glassar såsom banan, jordgubbar, hallon, passionsfrukt med mera, säger hon.

– Vår verksamhet ägs av en familj som har goda intentioner och tillsammans med 15 medarbetare har vi dagligen en mission och det är att göra och sälja god svensk glass.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev