Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Äkta vara skapar tävlingen Årets matbluff

Konsumentföreningen Äkta vara vill sätta press på de livsmedelstillverkare som under förra året sålt produkter som på något sätt slirat på sanningen.

Vem som helst kan nominera produkter fram till den 20 januari. Bland dessa väljer Äkta varas jury ut ett antal finalister. Sedan får föreningens läsare rösta fram "vinnaren", som presenteras i slutet av januari.

Inspiration till tävlingen har Äkta vara hittat hos den nederländska konsumentorganisationen FoodWatch, som nyligen utsåg torkade tranbär från matkedjan Albert Heijn till förra årets mest vilseledande produkt och vinnare av "Het Gouden Windei", vilket ungefär betyder "det ruttna guldägget". I butiken kallades tranbären för "superfood", samtidigt som innehållet utgjordes av hela 68 procent söt ananassirap och bara 30 procent tranbär. Tillverkaren har nu lovat att förändra receptet.

Källa: Äkta vara

comments powered by Disqus
Annons: Livsmedelsdagarna_170626
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss

Följ oss!

Facebook


Twitter

Annons: