Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Allt fler vill äta vegetariskt

Tre av tio svenskar äter vegetariskt till lunch eller middag. Det visar Coops vegoindex.
– Jag är förvånad över att det är så många, säger Anneli Bylund, hållbarhetsstrateg på Coop.

Allt fler vill äta vegetariskt

Med hjälp av sin Matometer undersöker Coop svenskarnas matvanor.

Utifrån det har kedjan tagit fram Sveriges första vegoindex. Det visar att 31,2 procent äter vegetariskt varje dag.

– Jag tycker att det är mycket, säger Anneli Bylund som är förvånad över att siffran.

Om man jämför med för ett år sedan är siffran två procent högre.

Kvinnor äter vegetariskt i högre utsträckning än män och fler yngre än äldre väljer bort köttet. Geografiskt är det i Stockholmsområdet och i Sydsverige där fler äter mer växtbaserat. 

– Det är en lång process att ändra beteendet och det finns mycket kvar att förbättra, säger Anneli Bylund.

En förändring är inget man kan tvinga fram, menar hon. I stället handlar det om att få fler och fler att inse att det är gott.

Varför är det viktigt för er på Coop att få fler att äta vegetariskt?

– Det är väldigt enkelt. Det är bättre för miljön och det är bättre för hälsan att äta mer frukt och grönt. Traditionellt har vi gjort det.

Hur jobbar ni för att inspirera fler till att göra det valet?

– Det ena handlar om hur vi planerar de butiker som vi ställer om där vi bland annat börjar kundvarvet med en frukt- och gröntavdelning. Det andra handlar om att inspirera med recept och med olika vegetariska produkter, säger Anneli Bylund. 

Till exempel lyfter hon fram de recept som Lotta Lundgren lagar i kedjans tv-reklam.

– Där är 60 procent vegetariska. Fast det är inget man pratar om.

 

 

 

Annons: Algol
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Svenskmarkning