Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Årets matbluff: "Syftet är att få producenterna att skärpa till sig"

Nu har de fem finalisterna till Årets matbluff 2018 avslöjats. Ett antipris som delas ut av föreningen Äkta vara för att skapa förändring.

Årets matbluff:

Årets matbluff

Första året som Äkta vara delade ut Årets matbluff var för 2015. Då vann Valios kefir. Sedan dess har även Eriks tryffelbearnaise och Polaricas Kronhjortskav röstats fram till denna mindre åtråvärda utmärkelse.

Under förra året kom det in hela 120 nomineringar till Äkta vara på produkter som konsumenter anser vara vilseledande. Det är nästan dubbelt så många som året innan.

– Det beror nog inte på att matbluffarna är fler utan att medvetenheten ökat. Det här är en ventil för många människor, där de kan kanalisera sitt missnöje med tveksamma eller direkt vilseledande produkter, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson.

Äkta vara vaskar fram ett 20-tal relevanta tävlingsbidrag, sedan får en namnkunnig jury välja ut årets fem finalister.

Förvarnar ni producenterna som blir uthängda på det här viset?

– Nej, men vi hör ju konstant av oss till producenter som inte sköter sig under året och anmäler tveksamma produkter till olika myndigheterna. Syftet är inte att hänga ut utan att skapa förändring genom att låta konsumenterna sätta ned foten. Det kanske kan uppfattas som lite taskigt men det är ju formen som gör att det här får spridning.

Är det inte bättre att missnöjda kunder hör av sig direkt till företagen?

– Absolut kan man göra det, men detta är ett sätt att åskådliggöra det hela och att få lite konsumentmakt. Vi tror att vi lever i en bra värld där alla producenter alltid följer alla regelverk men ibland går det lite för långt och man svänger på sanningen.Det som framhålls på framsidan stämmer inte alltid med som finns på insidan.

Har det här antipriset någon effekt mer än att fungera som skampåle?

– Ja, nästan två tredjedelar av de 15 finalister som har tävlat sedan vi drog igång har antingen plockats bort ur sortimentet eller förbättrats och blivit mindre bluffiga. Det är precis det vi vill åstadkomma – ärligare produkter. Ju större detta blir, desto mer kommer företagen att skärpa till sig, säger Björn Bernhardson.

Omröstningen, som är öppen för allmänheten, pågår fram till den 21 januari. Vinnaren avslöjas 23 januari.

 

FINALISTER OCH MOTIVERINGAR

Glacéau (Coca Cola) Smartwater: I motsats till vad namnet antyder är detta vatten inte smartare än annat flaskvatten. Men tillverkningen är krångligare. Först "ångdestilleras" vanligt källvatten för att ta bort de naturliga mineralerna, sedan tillsätts de på konstgjord väg. Transporterna från fabrikerna i Storbritannien respektive Nederländerna kan inte heller sägas vara särskilt smarta.

Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice: Namnet lockar nog många hälsomedvetna. På framsidan räknas rödbeta, selleri och fänkål upp och rödbetan avbildas dessutom därunder. Ingenstans på denna spansktillverkade juice antyds att den innehåller något annat än grönsaker. Men i själva verket består den till två tredjedelar av äppeljuice.

 Oatly Havregurt naturell: När man gör vanlig yoghurt pastöriseras mjölken innan den syras med mjölksyrabakterier. Det är till och med förbjudet att pastörisera produkten efter syrningen. Havregurt är ett försök att imitera yoghurtens konsistens, smak och användningsområde, vilket namnet anspelar på. Den är dock ultrahögpastöriserad efter syrningen.

 Lätta Original: Lättmargarinet Lätta stoltserar med sitt innehåll av rapsolja och kärnmjölk. Dessutom är den är dekorerad med rapsblommor. Först i den finstilta texten kan man läsa att den största ingrediensen, utöver vatten, är den av både miljö- och hälsoskäl ifrågasatta palmoljan.

Festis Guanabana pineapple: Av namnet att döma skulle man kunna tro att denna fruktdryck är smaksatt med guanabana. Och den innehåller faktisk puré av denna tropiska frukt, men endast 0,003 procent. Den ytterst lilla mängden puréad frukt är bara där för att lura konsumenten att smaken inte bara är fejkad med aromer.

 AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Empack2019 Nyhetsbrev