Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Arla gör om smör till ren lycka

I början av oktober kommer matbutiker kyldiskar runt om i Sverige att fyllas med 500 gram Lycka. Det är Arlas svenska smör som tillfälligt byter namn för att visa på kopplingen mellan smör, god mat och njutning.

Arla gör om smör till ren lycka

Under förra året genomförde Kantor Sifo en undersökning på uppdrag av Arla, som visade att fyra av fem svenskar anser sig blir lyckliga av att äta god mat. Och lika många instämde i påståendet att smör gör maten godare.

Nu följer Arla upp förra årets så kallade Matlycka-kampanj, där man bland annat lät lyckoexperten Malin Rapp och kocken Jimmi Eriksson utforska kopplingen mellan närvaro, njutning och lycka, genom att tillfälligt byta både namn och förpackning: Smör blir Lycka.

– Vi på Arla har alltid varit övertygade om att god mat ökar vårt välbefinnande. Att unna sig en härlig matupplevelse och njuta av en välsmakande måltid tror vi alla blir lite lyckligare av. Med vår nya förpackning vill vi påminna om just det, säger Katarina Klingberg, varumärkesansvarig på Arla.

Hon förklarar att smör innehåller över hundra olika aromer som bidrar till den karaktäristiska smaken, allt från smörkola till kokos och hallon.

– Förutom sin egen naturligt goda smak har smör även förmågan att förhöja smaken hos andra råvaror. Känner man till hur man ska ta tillvara på smörets egenskaper kan man med enkla medel skapa ännu större smakupplevelser.

Den nya designen innehåller även en AR-lösning, vilket innebär att den som skannar förpackningen med mobilen (och applikationen Arla AR) får se den tidigare Årets Kock-vinnaren Jimmi Eriksson dyka upp och dela med sig av sina bästa smörtips.

Annons: Jul
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Plastseminarium Hanson & Möhring