Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Arla lanserar desserter: ”Ser en värdepotential”

Arla Foods ger sig in i ett nytt segment på den svenska marknaden: desserter. Under varumärket Arla Köket lanseras ett antal produkter med företagets mejeriprodukter som bas.

Arla lanserar desserter: ”Ser en värdepotential”
Arla lanserar fyra desserter i portionsformat. Efterrätterna är baserade på grekisk yoghurt. Foto: Arla

Arla vill ta ett grepp om dessertmarknaden med fyra egna desserter i portionsformat. Dessutom kommer produkterna att profileras med olika hyllösningar, skriver företaget i ett pressmeddelande.

– I dag är den svenska dessertkategorin underutnyttjad och vi ser värdepotential jämfört med hur dessertutbudet ser ut på andra marknader, säger Sara Tull, kategoriansvarig på Arla.

Syftet med lanseringen är att lyfta hela produktkategorin.

– Åtta av tio svenskar äter dessert i någon form varje vecka. Trots det är utbudet på marknaden begränsat. Vi har sett att spontanköp driver försäljningen av kylda desserter.

Arla Kökets dessertprodukter bygger alla på grekisk yoghurt och två av de fyra produkten är även laktosfria.

LARS WELIN

 

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev Empack2019