Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Atria lanserar nytt vegetariskt varumärke för foodservice

Atria Foodservice lanserar ett 100 procent växtbaserat sortiment under nya varumärket Vegyu. Det är ett sortiment som vänder sig till restauranger och storkök som vill erbjuda sina gäster mer grönt.

Atria lanserar nytt vegetariskt varumärke för foodservice
Voilá – här är nya Vegyu. Foto: Atria Foodservice.

– Vegyu är ett naturligt komplement till våra övriga kategorier inom Foodservice. I dag räknar man med att 42 procent av svenskarna är flexitarianer, alltså personer som äter kött men som regelbundet byter ut det mot vegetariska måltider för att variera sin kost, säger Pernilla Andersson, varumärkes- och produktchef på Atria Foodservice.

Först ut på marknaden är ett sortiment veganska produkter som inte är baserade på sojaprotein och som alla är tillverkade i Sverige:

Det handlar om tre sorters burgare: En umamiburgare med köttliknande karaktär gjord på ärtprotein, svamp och rödbetor; en förstekt, kryddig burgare med hög andel av baljväxter och grönsaker; samt en förstekt burgare gjord på svenska rödbetor och gråärtor.

Atria Foodservice lanserar även två produkter som kunderna själva kan arbeta vidare med. Den ena är en formbar linsfärs med fin struktur, gjord på linser, grillad aubergine och pumpafrön och som är färdig att forma till burgare, biffar eller bollar, alternativt smaksätta. Och den andra är en kyld grönsaksbas gjord på små bitar av ekologiska grönsaker som kan användas som ingrediens i all matlagning, såväl kall som varm.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev Empack2019