Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Brölk och pjölk tar plats i hyllan

Dryckesstriden som rullar mellan Oatly och Arla har blivit något av en reality-såpa i både media och på bästa reklamplats. Det senaste steget är att Oatly – åtminstone tillfälligt – byter namn på några av sina produkter.

Brölk och pjölk tar plats i hyllan
Foto: Oatly.

För ett drygt år sedan lanserade Arla kampanjen "Bara mjölk smakar mjölk", där växtbaserade alternativ benämns som "pjölk" och "brölk" –med hänvisning till att de inte ens liknade mjölk i smaken.

För en knapp månad sedan sjösattes fortsättningen på kampanjen i alla tänkbara kanaler.

I samma veva valde Oatly att varumärkesregistrera just "pjölk", "trölk", "brölk" och "sölk" (vilket för övrigt blivit en rättssak).

Och nu kommer förklaringen: I den senaste butiksleveransen har Oatly valt att tillfälligt byta namn på några av sina produkter till just "brölk" och "pjölk".

– Det här är riktigt bra namn på produkter för de som vill ha alternativ till mjölk som inte smakar mjölk men som har 75 procent lägre klimatavtryck, säger Oatlys kreativa chef Martin Ringqvist till tidningen Resumé.

På frågan om det kommer att bli ytterligare kampanjer på samma tema svarar han så här i tidningen:

– Jag önskar att jag kunde svara på den frågan för det skulle betyda att vi hade något slags framförhållning i det vi gör. Men helt osannolikt är det ju inte. Samtidigt gör Arla ett bra jobb åt oss genom sin Pjölk-kampanj, och det gör det ju mindre aktuellt att plöja ner egna mediepengar.

Annons: Krav
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Bergstrom & Hellqvist wide Nyhetsbrev