Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Butikerna tar mer av matkronan

Nu har dagligvarubutikerna fått sin hett efterlängtade revansch på krogar och kaféer. Försäljningen ökar nämligen mer, både i värde, volym och kronor.
– Detta är ett trendbrott, säger Andreas Svensson på Handelns Utredningsinstitut, HUI.

Butikerna tar mer av matkronan

Krogar, kaféer och liknande näringar har över tid tagit allt större andelar på mat- och måltidsmarknaden och vid senaste årsskiftet lade de beslag på 30 procent av hushållens utgifter.

Men i år har pendeln alltså svängt.

– Matbutikerna är utan tvekan 2018 års vinnare, säger Andreas Svensson.

SCB:s siffror över försäljningen de första sex månaderna visar att utvecklingen var starkare för livsmedelshandeln.

Så här gick det, korrigerat för prishöjningar:

Livsmedelsbutiker: +1,0 procent

Krogar och kaféer: -0,9 procent

– Det är en markant skillnad mot tidigare år. Den svaga tillväxten kan vara ett tecken på växtvärk då det råder stor brist på personal.

Även räknat i värdetillväxt lyckades livsmedelshandeln som grupp bättre än konkurrenterna inom restaurangnäringen.

Matbutikernas försäljning steg med 4,8 miljarder kronor jämfört med krogarnas och kaféernas 1,5 miljarder kronor.

– Butikerna i livsmedelshandeln svarade för drygt tre fjärdedelar av den totala tillväxten och tar alltså marknadsandelar, konstaterar Andreas Svensson.

Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson förklarar framgången med att butiker bland annat har blivit duktigare på färdiga måltidslösningar.

– Många handlare och kedjor har de senaste åren byggt kök och erbjuder varma och kalla bufféer och det har framför allt gett ett genomslag på luncherna. Däremot finns potential att sälja mer på kvällar men pizzerian, hamburgerrestaurangen och sushin är fortfarande top of mind hos många hushåll.

 

comments powered by Disqus
Annons: Algol
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Svenskmarkning