Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Chefsekonom Carl Eckerdal: "Livsmedelspriserna måste höjas"

Konsumentpriset på svenskproducerad mat måste höjas med i genomsnitt fem procent. Annars riskerar många svenska livsmedelsföretag att behöva lägga ned, enligt Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal.
– Det är upp till bevis för handeln nu, säger han.

Chefsekonom Carl Eckerdal:

Torkan under den gångna sommaren har inneburit en hårt smäll för den svenska livsmedelsnäringen. Livsmedelsindustrins inköpskostnader har ökat med i snitt tio procent, medan priset på enskilda insatsvaror ökat betydligt mer. Vart fjärde företag som köper in spannmålsbaserade råvaror uppger att kostnaderna har ökat med mer än 30 procent.

− Om producenternas samlade kostnadsökningar förs över till konsumenterna via dagligvaruhandeln innebär det en genomsnittlig ökning av konsumentpriserna med drygt fem procent, säger Carl Eckerdal under det frukostmöte som Livsmedelsföretagen arrangerade i dag i samband med att organisationens senaste konjunkturbrev presenterades.

Carl Eckerdal betonar att fem procent är en lågt räknad snittsiffra. För vissa varor, såsom kött-, mejeri-, spannmåls- och frukt- och bärprodukter behövs ännu större prishöjningar för att täcka kostnadsökningarna.

– Vi hoppas på förståelse från dagligvaruhandeln att det handlar om en exceptionell situation och att den värsta torkan i mannaminne faktiskt får konsekvenser. Majoriteten av våra medlemmar har märkt att det finns en sådan förståelse, men det är upp till bevis nu om alla de högtidliga orden om vikten av svenskproducerat ska betyda något i praktiken.

Ser du någon som helst fördel för era medlemmar med höjda livsmedelspriser?

– Nej, vi är inte ett dugg intresserade av någon prisuppgång men har inget att välja på. Av alla industrigrenar ligger livsmedelsindustrin i bottenligan när det gäller lönsamhet. Vi har inga lager att ta av för att klara en svältkur, säger Carl Eckerdal.

Risken med prishöjningar är att konsumenterna går över till lågprisalternativ i stället för att välja premiumprodukter, vilket den svenska maten förlorar på.

– Här har handeln en viktig roll att spela när det gäller att förklara prishöjningarna för konsumenterna – och att slå ett slag för det svenska.

 AGNETA RENMARK

Annons: Algol
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Hanson & Möhring