Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Coca-Cola låter etiketten tala

Panta mig igen!
Själva varumärket får stå tillbaka när Coca-Cola i Sverige i stället använder sin räckvidd för att uppmuntra konsumenter att göra en insats för miljön med hjälp av en helt ny etikettdesign.

Coca-Cola låter etiketten tala
Coca-Cola i Sverige den första marknaden i världen där alla lokalproducerade PET-flaskor är tillverkade av 100 procent återvunnen plast. Foto: Coca-Cola i Sverige.

Under 2020 blir Coca-Cola i Sverige den första marknaden i världen där alla lokalproducerade PET-flaskor är tillverkade av 100 procent återvunnen plast. Detta uppmärksammas med en helt ny typ av etiketter, som innebär en stor förändring från den internationella standarddesignen.

Etiketterna på Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua blir vita och kommer under en period att frångå sina karaktäristiska färger för att tydligt kommunicera “Panta mig igen. Jag är gjord av 100% återvunnen plast. Tillverkad i Sverige”.

– Vi har ett ansvar att säkerställa att inte någon av våra förpackningar hamnar som skräp i naturen. Omställningen till 100 procent återvunnen plast är ett stort steg för vår verksamhet. Det känns rätt att Coca-Cola i Sverige använder räckvidden och styrkan i våra varumärken för att uppmuntra konsumenter att panta flaskan igen, säger Barbara Tönz, vd för Coca-Cola AB.

Förhoppningen är att öka andelen insamlade flaskor och att till år 2025 nå 100 procent.

AGNETA RENMARK

Annons: Krav
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Skeppsbron 28, 4tr
111 30 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: