Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Coop minskar matsvinnet med hjälp av doften av gammal mjölk

Ju fler konsumenter som litar på sina sinnen, desto mindre matsvinn.
Det menar Anneli Bylund, tillförordnad hållbarhetschef på Coop:
– Vi vill att man ska våga lukta, titta och smaka på maten i stället för att bara slänga den direkt.

Coop minskar matsvinnet med hjälp av doften av gammal mjölk

Fokus på matsvinn

Coop gör flera initiativ för att minska matsvinnet. Bland annat genom samarbeten med Allwin, som förmedlar mat från Coops butiker till ideella organisationer, och Whywaste, som via mjukvaran Semafor hjälper butiker att identifiera varor som riskerar att passera bäst före-datum. Coop är också samarbetspartner till Paul Svenssons pop up-restaurang ReTaste som förvandlar matsvinn från livsmedelsbutiker till nya matupplevelser.

Med hjälp av doften "Old Milk" vill Coop hjälpa svenska folket att minska matsvinnet. Och nej, det är faktiskt inget skämt.

Tanken är att doften av gammal mjölk ska hjälpa svenskarna att förstå skillnaden mellan fullt drickbar mjölk och sådan som är bortom all räddning. Och samtidigt sätta fokus på problematiken kring det stora matsvinn som hushållen står för.

– Matsvinn är en av våra största globala hållbarhetsutmaningar. Samtidigt är det många som inte tror att de är duktiga nog att lita på sin näsa och som hellre slänger maten när datumen löpt ut, säger Anneli Bylund.

Enligt Naturvårdsverket hälls 224 000 ton mat och dryck ut via avloppet under ett år. Det motsvarar cirka 26 kilo per person under ett år eller ett halvt kilo i veckan. De största mängderna mat och dryck som hälldes ut via avloppet är mejeriprodukter – näst efter kaffe och te.

På coop.se/oldmilk kan man beställa ett kostnadsfritt doftprov av Old Milk. Där finns även information om hur man kan minska matsvinnet, tips och recept på maträtter gjorda av rester.

– Vi hoppas att många tar chansen att beställa sådana här doftprover, i form av ett vykort med en flärp som man drar bort för att kunna dofta. På fredag kommer vi att ha en stor aktivitet på Stureplan där vi delar ut en massa vykort, säger Anneli Bylund, som dock betonar att det inte är ett pr-jippo utan ett sätt att uppmärksamma det här med att lita på sina sinnen.

– Coop vill även påverka konsumenterna genom våra egna produkter. Därför kommer vi inom kort att ha uppmaningen ”Titta, lukta och smaka – bäst före behöver inte betyda dålig efter” på de flesta mejeriprodukter från Änglamark.

Hur luktar gammal mjölk?

– Oj, det är svårt att förklara, men den luktar verkligen riktigt illa och lukten sitter liksom kvar ganska länge i näsan efteråt. 

 

Annons: Bergström & Hellqvist
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Triolab Nyhetsbrev