Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

De ska göra gröna jobb hetare

Hur väcker man ungdomars intresse för att jobba inom de gröna näringarna?
Tja, ett sätt kan vara att göra som LRF och Gröna Arbetsgivare: Att låta ett gäng populära influencers hjälpa till.

De ska göra gröna jobb hetare
Här är några av de influencers som ska göra gott för grönt. Lag ”Game on” består av: Calle Deman, Vanja Engström och Gordon Dewoon.

Flera av Sveriges främsta influencers är involverade i projektet ”Jobba Grönt” för att visa fördelarna med de gröna yrkena i en ny YouTube-serie. Formatet ”The Green Challenge” hade nyligen premiär på Splay Sverige, som är landets största kanal för branded series på YouTube.

I serien får profilerna Carl Déman, Antonija Mandir, Amir Halim, Jennifer Andersson, Vanja Engström och Gordon Dewoon bege sig till Stiernhööksgymnasiet i Rättvik för att tävla om vem som är bäst på att jobba grönt, det vill säga inom jord-, skog- och djurnäringarna.

– Vi vill förmedla till 13-25-åringar att ett grönt yrkesval är klimatsmart, roligt, ger frihet och en skön livsstil. Det gröna näringslivet är ju nyckeln till framtidens hållbara samhälle, säger Pernilla Åkerström-Frid, projektledare för Jobba Grönt.

– Ett varumärke som vill nå unga människor 2019 måste ha en YouTube-närvaro, säger Caroline Borelius, försäljningschef på Splay One, och förklarar att ” det krävs underhållande innehåll för att engagera en ung målgrupp”.

Jobba Grönt är ett projekt som drivs gemensamt av Lantbrukarnas Riksförbund och Gröna Arbetsgivare.

AGNETA RENMARK

Annons: Krav
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev