Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

De slår ett slag för den svenska ostproduktionen

När den svenska mjölkproduktionen minskar påverkas inte bara jordbruksnäringen; handel och konsumenter drabbas också. Det vill Ica råda bot på och satsar på ostmässor i butik.

De slår ett slag för den svenska ostproduktionen
Ostmässan på Ica Kvantum Flygfyren i Norrtälje gjorde succé. Nu tar Ica konceptet vidare till ytterligare ett tiotal butiker.

På fem år har mjölkproduktionen minskat med över tio procent. Det beror på minskad efterfrågan som i sin tur beror på ändrade konsumtionsvanor.

– På sikt är det förstås inte bra med en minskande mjölkproduktion. Det påverkar jordbruksnäringen men även vårt land nationellt i form av minskade arbetstillfällen, importberoende och ökad prispress, säger Jan Ljungblom, kategoriområdechef för ost och mejeri på Ica Sverige.

– Minskar antalet mjölkkor, minskar köttproduktionen vilket minskar spannmålsproduktionen. Men det går att upprätthålla mjölkproduktionen om vi i stället styr om den till en ökad ostproduktion.

Tillsammans med Ica Kvantum Flygfyren i Norrtälje arrangerade han därför en ostmässa förra helgen.

– Där fanns såväl de stora ostproducenterna som Arla och Norrmejerier som lokala, mindre nischysterier representerade. Det handlar om allt från stora volymprodukter som hårdost till dessertostar från riktigt små producenter och Icas egna märkesvaror.

Jan Ljungblom poängterar att många Ica-butiker runt om i landet redan har stort engagemang i lokala ostproducenter och försöker att bidra till att intresset och konsumtionen hålls uppe bland kunderna.

– Men som Sveriges största dagligvaruaktör kan vi göra ännu mer. Vi kan fronta svenska ostar, driva försäljningen, hjälpa kunderna att få upp ögonen för det inhemska sortimentet och på så sätt behålla eller till och med öka den svenska produktionen.

Mässan blev en stor framgång och en slags kickoff för satsningen på svensk ost. Till våren ska den vidare ut i ytterligare tio butiker.

På Flygfyren är man väldigt nöjd med uppslutningen och intresset för mässan och svenska ostar.

– Vi hade ett tiotal producenter på plats i två dagar och ostförsäljningen stack verkligen iväg, säger Tommy Larsson, support- och marknadschef på Ica Kvantum Flygfyren.

– Framför allt upptäckte många kunder lite nya ostar, långlagrade och delikatessostar som de annars kanske inte hade testat.

SUSAN BERZELIUS

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev