Initiativet Hållbar Livsmedelskedja är vinnare av Livsmedelspriset 2018, för att man på ett kraftfullt sätt lyckats samla både primärproducenter, livsmedelsindustri och dagligvaruhandel i ett unikt samarbete.
Juryns motivering:
”Hållbar Livsmedelskedja får priset för att man på ett kraftfullt sätt samlar industrin, dagligvaruhandeln och WWF i ett exemplariskt samarbete för att skapa definitioner och målsättningar, utveckla konkreta verktyg och sätta en gemensam färdplan för en mer hållbar livsmedelskedja mot 2030. Det är ett unikt samarbete med den livsviktiga insikten att samverkan i hela värdekedjan är nödvändig för att säkerställa att livsmedelsförsörjningen för en växande befolkning sker inom de planetära gränserna.”
”Hållbar Livsmedelskedja får priset för att man på ett kraftfullt sätt samlar industrin, dagligvaruhandeln och WWF i ett exemplariskt samarbete för att skapa definitioner och målsättningar, utveckla konkreta verktyg och sätta en gemensam färdplan för en mer hållbar livsmedelskedja mot 2030. Det är ett unikt samarbete med den livsviktiga insikten att samverkan i hela värdekedjan är nödvändig för att säkerställa att livsmedelsförsörjningen för en växande befolkning sker inom de planetära gränserna.”
Livsmedelspriset delas ut till personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling.
Det är Livsmedelsföreningen som står bakom priset, som delats ut sedan 1964.
I år går priset till initiativet Hållbar Livsmedelskedja, som driver hållbar utveckling genom samverkan.
– Inget enskilt företag sitter ensamma på lösningarna utan nyckeln till framtiden är ökad samverkan i värdekedjan. Samverkan är viktigt för att åstadkomma konkreta resultat, säger Anna Richert, expert på matfrågor på Världsnaturfonden och samordnare för Hållbar Livsmedelskedja.
De företag som står bakom initiativet är Arla, Axfood, Coop, Fazer, HKScan, Ica Sverige, Lantmännen, Löfbergs, Orkla Foods Sverige, Polarbröd, Pågen, Risenta, Tetra Pak, och Unilever.