Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Direkt från Kalifornien: Här är Ingelas senaste trendspaning

Ingela Stenson, omvärldsanalytiker på United Minds och chefredaktör för Livsmedel i fokus, befinner sig på årlig trendspaning i USA, denna gång i Los Angeles och Napa Valley.

Direkt från Kalifornien: Här är Ingelas senaste trendspaning

Veta mer?

Resultaten av såväl spaning som konferens kommer att sammanställas i en föreläsning/rapport. Kontakta rebecca.persson@unitedminds.se om du är intresserad.

Det är en riktig höjdare att rusa runt i butiker, på restauranger, food stores och juicebarer och notera och dokumentera allt nytt som händer. För det gör det verkligen!

Det är den ena delen av den här trendresan, den andra är en konferens i Napa Valley: reThink Food, som arrangeras av CIA, Culinary Institut of America, som verkligen kan konsten att skapa intressanta seminarier. Jag noterar följande:

  1. Ny trendledande matkedja

Mataffärerna är en viktig källa till trendkoll och Whole Foods har varit den ledande trendmatvarukedjan i många år. De är fortfarande duktiga men får nu se sig slagna av den relativt nya kedjan Ehrehwon (nowhere baklänges) som nu står för innovationskänslan med nya idéer och lösningar, som till exempel bra och snabba grönsakslösningar men också stenhårda krav på rena, hållbara etiska produkter inom mat – och även inom skönhet och hälsa.

  1. Njutning i upplevelsetempel

Folk vill upplevelseshoppa, inte tråkhandla, och shoppingen på Oxbow Market i Napa Valley, en ”Food Hall” med övervägande njutningsfyllda upplevelser är verkligen sådan. Här kan man välja kryddor, äta ostron, köpa en bok, gå en kurs i osttillverkning, dricka öl, äta pizza – helt enkelt spendera tid med nära och kära och samtidigt handla lite. Konsumenter vill vara gäster – inte bara betraktas som kunder.

  1. Funktionella dryckesnyheter

Dryckestrenden fortsätter att explodera, speciellt drycker med påstått extra effekter, allt från ”drink and get beautiful” av rosvatten, till alkoholstark kombucha och smoothies som numera inte bara är av den ”nyttiga” sorten utan även inkluderar sådant som jordnötssmör, choklad och nougat. Drycker att särskilt notera: Enzymatic tonic, Golden Serene och Goodness Greens.

  1. Företagen som samhällshjältar

Företagen tar mer och mer ansvar och vill vara goda medborgare och bidra till att lösa samhällsproblem. Google är en av de viktiga spelarna på konferensen; de har oändlig kunskap om oss konsumenter, vad vi söker, letar efter, längtar efter och hur vi skaffar oss insikter och kunskap. Just nu arbetar de med med följande fråga i fokus: ”Hur kan vi bidra till att 10 miljarder människor (år 2050) får både hållbar och hälsosam mat på ett effektivt sätt?”

  1. Är vegetariskt bra eller inte?

Jo, såklart är det en stark vegotrend även här, men frågan är om man verkligen ska kalla det vegetariskt eller inte? Vissa analyser talar nämligen för att valbarheten verkar öka om man inte kallar det för vegetariskt.

Till sist. En matupplevelse på restaurang jag bara måste lyfta: David Changs nya restaurang i Los Angeles, hans första på västkusten. Middagen inleds med ett varmt bröd plus riven foie gras, ricotta och jam, en riktigt rivstart och enastående kombination. Crispy Rice är minst lika gott, det handlar om rätter som liknar en koreansk bibimbap när den serveras, med ris som först stekts i ankfett och smör till en krispig botten och som sedan blandas med räkor, tärnad grissida och majs.  

 

INGELA STENSON

Annons: Algol
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Svenskmarkning