Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Djupfryst nykomling: De utmanar med mexikanskt glasskoncept

Hur lyckas man få en vanlig konsument att betala 39 kronor för en glasspinne?
Frågan går till Ola Inser, som tillsammans med sin kompanjon Thomas Cleverdon ligger bakom konceptet Los Pistoleros som redan gjort sitt intåg i en rad butiker i västra Sverige och som nu vill expandera vidare.

Djupfryst nykomling: De utmanar med mexikanskt glasskoncept
Tar det kallt. Thomas Cleverdon och Ola Inser är duon bakom Los Pistoleros.

Los Pistoleros är en ny utmanare i butikernas växande utbud av glass. Det handlar om lyxig, handtillverkade glasspinnar som inte innehåller några artificiella färgämnen eller smakförstärkare utan baseras på frukt, bär, grädde, socker, ägg och mjölk. Sortimentet är brett med 18 olika sorter, och innehåller både rena fruktglassar (som alltså är veganska) och gräddig glass med olika spännande smaksättningar.

– Jag skulle säga att vi har en unik position genom att vara ganska ensamma om en riktig lyxglass på pinne i stället för i bägare, säger Ola Inser.

Precis som namnet antyder så härstammar idén från Mexiko. I kommunikation och marknadsföring används ordet ”äkta paletas” i stället för glasspinne.

– Ordet paleta kommer från det mexikansk-spanska ordet "palo" vilket betyder pinne, förklarar Ola Inser.

Men importerar ni alltså glassen från Mexiko?

– Nej, den tillverkas i södra Frankrike. Det var där jag träffade på den första gången, under en solsemester tillsammans med min familj.

Ola Inser berättar att han nästan baxnade när han insåg vad glassen kostade ”men ville så klart prova”.

– Den var verkligen den godaste glass jag någonsin ätit. En av mina döttrar sa ”pappa, kan du inte börja importera den här glassen?” och på den vägen är det.

Det här med att transportera glass låter inte särskilt klimatsmart…

– Vi är väl medvetna om den invändningen i dessa tider. Därför klimatkompenserar vi mer än fullt ut för koldioxidutsläppen.

Varken Ola eller hans kollega Tomas Cleverdon hade någon tidigare erfarenhet från livsmedelsbranschen men har varit egna företagare i många år.

– Jag kommer från reklambranschen och såg potentialen i det här konceptet. Glassarna är ju inte bara goda utan även snygga att titta på. Den som köper en citron- och limepaleta kan exempelvis se en vackert infryst skiva lime mitt i glassen.

Men 39 kronor för en glasspinne – det är knappast något för en hel barnfamilj?

– Priset kan absolut vara en tröskel men ser man på kilopriset så är det inte så högt. Det här handlar om ren glass utan en massa inblåst luft, 113 milliliter betyder 113 gram glass. Utmaningen är att få människor att prova – den som väl smakat köper gärna glassen igen.

Förutom att arbeta med demos har killarna bakom konceptet även tagit fram en egen frysbox till sina glasspinnar, en lånefrys med ”pop-up-funktion” så att glassen hela tiden fylls på underifrån.

– Det innebär ett bekymmersfritt upplägg för butiken samtidigt som frysboxen hela tiden ser snygg och välfylld ut.

Vilken är den största utmaningen just nu?

– Att fortsätta att växa men göra det i lagom takt. Just nu sköter vi allt själva, även distributionen, vilket innebär att vi vill hinna med de kunder vi redan har. Men vi håller på att bygga upp en säljorganisation och siktar på att finnas i åtminstone 300 butiker nästa sommar.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Empack2019 Nyhetsbrev