Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Efter Food Venture Sweden: De ska pitcha på Livsmedelsdagarna

Högvärdigt protein från blåmusslor, beräkningar av klimatavtryck och probiotika för hemmafixare. Det är bara några av de innovationer som presenterades under Food Venture Sweden.
Fem av startupsen får nu möjlighet att pitcha sina affärsidéer under Livsmedelsdagarna i Tylösand i höst.

Efter Food Venture Sweden: De ska pitcha på Livsmedelsdagarna
Här är startupsen som kommer att pitcha sina idéer under Livsmedelsdagarna i Tylösand, här tillsammans med Livsmedelsföreningens Susanne Ekstedt.

När Food Venture Sweden arrangerades 14-15 maj på RISE i Göteborg fick ett 30-tal startups inom livsmedelsbranschen möjlighet att pitcha sina affärsidéer för både nationella och internationella storföretag och investerare.

– Det var så mycket energi och entusiasm under de här dagarna att hela RISE kokade, säger Susanne Ekstedt, innovationschef på Food for Progress och medlem i Livsmedelsföreningen styrelse.

Det var fjärde året gillt för Food Venture Sweden i år.

– Det är ett superarrangemang som vuxit för varje år och där formatet verkligen hunnit sätta sig. Deltagarna som pitchar är i olika mognad av sina startups men är väldigt proffsiga. De verkligen vet precis varför de är där och gör sitt bästa för att utnyttja det tillfället för att kunna få in nytt kapital eller växa på andra sätt, säger Susanne Ekstedt.

Med input från Food Venture och Livsmedelsacceleratorn handplockade Livsmedelsföreningen fem av dem, som nu får möjlighet att pitcha sina affärsidéer under Livsmedelsdagarna i Tylösand 12 september:

 Carbon Cloud: Hjälper restaurangbranschen och livsmedelsindustrin att mäta sina klimatavtryck med hjälp av en beräkningsmodell som utvecklats tillsammans med forskare från Chalmers. Beräkningarna tar hänsyn till utsläpp av växthusgaser under hela livscykeln.

 Odd Season: Drivs av Filip Bengtsson, vars affärsidé går ut på att köpa upp frukt och grönt utefter hela värdekedjan, sådant som håller på att bli dåligt, och som omvandlas till pellets med hjälp av innovativ frysteknik.

 Musselfeed: Ett företag som vill ta hand om havets outnyttjade resurser. Drivs av Sofi Kocher som gör ett högvärdigt protein av blåmusslor i ett cirkulärt kretslopp.

 Mycorena: Med hjälp av en helt ny biologisk process blir det för första gången möjligt att ta hand om avfall från industrier samtidigt som en ny produkt skapas: Ett proteinrikt djurfoder, och på sikt livsmedel, baserade på svamp.

 Yogut: Aline de Santa Izabel har tagit fram ett koncept som gör det möjligt för vem som helst att göra funktionell mat hemma. Man utgår från ett veganskt mejerialternativ, tillsätter en bakteriekultur, som i maskinen går igenom olika temperaturcykler och vips har man en vegansk probiotisk Yogut i handen, något som saknas på marknaden i dag.

Varför valde ni ut just dessa?

– För att de både står för spännande nytänk samtidigt som de jobbar med hållbarhet, vilket är ett övergripande tema för årets upplaga av Livsmedelsdagarna, säger Susanne Ekstedt.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev Bergstrom & Hellqvist wide