Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

EMV tar en större del av kakan

EMV-andelen kommer att fortsätta att växa. Det tror leverantörerna, enligt en ny rapport som tidningen Icanyheter ger ut tillsammans med Genero Solutions.
– EMV kan nå en andel av 35 procent inom överskådlig framtid, bedömer Michael Dahl, senior konsult på Genero.

EMV tar en större del av kakan
Egna märkesvaror, såsom exempelvis Axfoods Garant, fortsätter att ta allt fler marknadsandelar. Foto: Axfood.

Rapporten Private Label Index

Närmare 100 producenter har svarat på frågor kring EMV med utgångspunkt i både dåtid, nutid och framtid. Den lyfter följande frågeställningar: * Vinnare och förlorare * EMV-marknaden i framtiden * Kedjornas EMV-affär

EMV står för närmare 27 procent av kedjornas försäljning i dag. Men den andelen kommer att stiga – i alla fall om man ska tro resultatet av rapporten Private Label Index som Livsmedel i fokus systertidning Icanyheter arbetat fram tillsammans med Genero Solutions. I undersökningen har närmare 100 leverantörer gett sina bedömningar om framtiden för A- respektive B-varumärken och EMV.

Resultatet är tydligt.

– EMV är på stark frammarsch och kommer att fortsätta ta mark, främst på bekostnad av mindre kända varumärken, säger Michael Dahl, som i många år jobbat med strategifrågor i producentledet.

Det är också en av anledningarna till varför han har varit med och tagit fram rapporten.

– Under alla år jag har arbetat med strategifrågor har Private Label varit ”en sten i skon” – en fråga som skaver och saknar givna svar. Och frågan fortsätter att plåga kommersiella ledningar år efter år i takt med att EMV fortsätter att ta för sig allt bredare. Vi vill därför ge beslutsfattare vägledning genom att synliggöra var och hur EMV tar för sig och mot vem det slår. Samtidigt vill vi även visa att det finns intressanta nya affärsmöjligheter i en föränderlig värld där även handeln har sina utmaningar.

Och visst förändras EMV-kartan. Närmare åtta av tio producenter tror att kedjornas egna märkesvaror kommer att öka med minst en procentenhets värdeandel per år de närmaste åren.

– EMV kommer att ta en tydlig position inom nischer som vegetariskt, ekologiskt och premiumvaror.

Michael Dahl ska tillsammans med Icanyheters analytiker Lars Welin att hålla frukostseminarium i Stockholm, Göteborg och Malmö för att berätta om resultaten i rapporten.

– Vi kommer att dyka ner utvecklingen av EMV de närmaste åren och också resonera en del om drivkrafterna för tillväxten inom EMV och vilka affärsmöjligheter det öppnar för leverantörerna.

Borde svenska livsmedelsproducenter vara rädda för utvecklingen?

  Det är viktigt att leverantörerna tar detta på stort allvar och är beredda på att utvecklingen kommer att påverka deras affär. De har inte råd att stoppa huvudet i sanden. Men rädda är fel ord, de behöver snarare vara öppensinnade och ha en hälsosam respekt.

Hur stor andel spår du att EMV kommer att utgöra i framtiden?

– Det är en tiotusenkronorsfråga. Men en fortsätt utveckling på uppemot en procentenhet per år de närmaste fem åren känns fullt rimlig, och att andelen på längre sikt kan närma sig 35 procent. Men det är mycket upp till kedjorna hur mycket de vill trycka på gasen, säger Michael Dahl.

comments powered by Disqus
Annons: Algol
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Svenskmarkning