Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

EU-miljoner till eko-kampanj

EU satsar 10,4 miljoner euro på en treårig kampanj för ekologisk mat i Storbritannien och Danmark. Kampanjen är ett samarbete mellan Organic Denmark och The Organic Trade Board.

EU-miljoner till eko-kampanj

Kampanjen startar i januari 2017 och de båda organisationerna kommer att samarbeta med tillverkare, varumärkesägare och detaljhandeln. Målet är att öka tillväxttakten för ekologiska livsmedel. 70 procent av EU-pengarna ska användas i Storbritannien, medlemsföretag i  The Organic Trade Board, OTB, bidrar även med kampanjmedel.

I Storbritannien har ekologisk mat och dryck en lägre marknadsandel jämfört med i andra europeiska länder. I slutet av 2016 var den 1,8 procent, det är hälften så mycket som i Frankrike och en tredjedel jämfört med i Tyskland. I Danmark ökade försäljningen av ekologiskt med 18 procent under det senaste halvåret och nu är marknadsandelen 10 procent.

- Under 10 år har vi haft en kontinuerlig tillväxt, idag köper hälften av alla danskar ekologiska produkter varje vecka. Detta har uppnåtts tack vare en kombination av effektiva regler för ekologisk produktion och i nära samarbete med butikerna. Vi ser fram emot samarbetet med våra brittiska kollegor och att dela med oss av vår entusiasm och vårt expertkunnande, säger Henrik Hindborg, marknadschef på Organic Denmark.

Konsumenternas efterfrågan på ekologisk mat ökar över hela världen och det finns stora möjligheter för export. USA utgör den enskilt största marknaden med ett värde på 43 miljarder dollar, den förväntas växa med 15 procent till 2018. Kina är den fjärde största marknaden med en tillväxttakt på 25 procent.

Källa: Pressmeddelande OTB

comments powered by Disqus
Annons: Livsmedelsdagarna_170626
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss

Följ oss!

Facebook


Twitter

Annons: