Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Färdigmaten blev ett lyft för Gotlandsägg

Glada hönor värper godare ägg. Det är idéen bakom Gotlandsägg, ett företag som ser nya möjligheter inom färdigmatssegmentet. Ambitionen är inte att bli störst – men gärna bäst.

Färdigmaten blev ett lyft för Gotlandsägg
Magnus Bolin är vd för Gotlandsägg – ett företag som växer vidare med färdigmat. Foto: Anna-Karin Karlsson.

Gotland runt

I samband med Almedalsveckan arrangerar LivsmedelsFöreningen studiebesök hos olika matproducenter på Gotland. Du som inte var med kan läsa om besöken här på sajten och i nästa nummer av Livsmedel i fokus.

När Gotlandsägg startade sin verksamhet 1992 var en av de första anläggningarna i Sverige som godkändes enligt den så kallade ”Astrid Lindgren-lagen”, alltså lagen om förbud mot burar för värphöns.

– Vi är glada över att svensk lagstiftning är hård eftersom det ger oss världens bästa ägg, säger Magnus Bolin, vd på Gotlandsägg som inte bara samarbetar med äggproducenter på Gotland utan även hämtar sina ägg från gårdar i Östergötland, Örebro, Skåne, Kalmar, Kronoberg, Jönköping och Gotland.

Ägg är enligt Magnus Bolin ett av de bästa animaliska proteinerna som finns ur hållbarhetssynvinkel. I dag äter vi 230 ägg per person och år i Sverige, en siffra som han gärna vill vara med och driva uppåt.

Men för att lyckas med det krävs mer än bara hård- och löskokta ägg till frukost. Det är därför som Gotlandsägg gett sig in i färdigmatssegmentet.

– Vi har i flera år haft tankar på hur man bättre skulle kunna utnyttja alla de ägg som i dag måste kasseras på grund av att de är för små eller för stora för att passa i produktionen i övrigt, eller för att det periodvis uppstår överskott, förklarar Magnus Bolin.

Ett samarbete med bland andra Ica gjorde det möjligt att satsa på en egen färdigmatsfabrik på Gotland under förra året, där det både gräddas pannkakor, plättar och raggmunk. Teknik och utrustning hämtades från Frankrike; det automatiserade stekbordet har kapacitet för 11 000 pannkakor i timmen, som kyls och packas i samma lokal och sedan transporteras sedan vidare ut i landet.

– Allt handlar om tajming. Nu var marknaden mogen och mycket handlar om det här lilla märket, säger han och pekar på den blågula rundeln där det står Svenskmärkning.

Att köpa svenskt och lokalproducerat står högt i kurs bland konsumenterna och till de här produkterna kommer inte bara äggen från Sverige utan även mjölet, mjölken och rapsoljan.

– Det är inom färdigmaten som den stora potentialen för tillväxt finns, säger Magnus Bolin, som har fler idéer på gång – och en sprillans ny produkt som ska lanserar i handeln redan i höst.

Vad är det för något?

– Haha, det enda jag kan säga är att det är topphemligt!

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev Empack2019