Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Färsking: "Att vi själva är unga skapar viss trovärdighet"

Från UF-företag till säljsuccé; Amanda Larsson och Calle Rosengren hittade ett hål på marknaden som de fyllde med sina nyttiga frukostflingor. Ett halvt år efter lanseringen finns Färsking i 770 butiker i hela landet. Nu är de redo att växla upp.

Färsking:
No junk, just funk. Calle Rosengren och Amanda Larsson är den framgångsrika duon bakom Färsking.

Det där med att det i princip är omöjligt att som liten uppstickare bli listad centralt hos de stora matvarukedjorna stämmer inte när det gäller Färsking – ett bolag som drivs av två målmedvetna 21-åringar.

Allt började för fyra år sedan när Amanda Larsson och Calle Rosengren skulle starta ett UF-företag (Ung Företagsamhet) i gymnasiet och letade efter en bra idé. Och fastnade för det faktum att det mest är onyttig mat som marknadsförs på ett sätt som ska tilltala barn och unga.

– Det fanns liksom inget som både var nyttigt och roligt. Och i flinghyllan var det värst. Där fanns det mest en massa paket med glada gubbar för att locka barn och sedan var de fullproppade med en massa tillsatt socker, säger Amanda Larsson.

I stället tog de fram en egen fiberrik och sockerfri granola, designade en färgglad förpackning med skrattande björnar och superhjältar under varumärket Healthy heroes.

Efter gymnasiet bestämde de sig för att fortsätta att utveckla sin affärsidé, men insåg samtidigt att deras förpackningsdesign var för barnslig.

– Dagens elva-tolvåringar är mycket coolare än vi var för tio år sedan. De har följt Youtubers och influencers i många år och bryr sig inte om superhjältar.

I stället togs konceptet Färsking togs fram med devisen att vara ett varumärke av ungdomar för ungdomar. På de nya förpackningarna syns Amanda och Calle själva på bild tillsammans med slagordet ”no junk, just funk”.

I dag, ett halvår efter sin officiella lansering finns de i 770 butiker i hela landet, bland annat hos Ica, Willys och Hemköp.

– Nu vill vi in på Coop och Bergendahls också. Och få en bättre plats i hyllan så att vi kan få upp volymerna.

Det är många som varit villiga att backa de unga entreprenörerna som faktiskt vågar utmana stora miljardföretag på flingmarknaden. Här finns ett team av människor som tidigare funnits och finns med runt bolag som Nicks, Oatly, Houdini, Polarbröd, Unilever och Paradiset.

– Det viktigaste för oss har varit att få in erfarenheter, kontakter och kompetens. Vi har väldigt bra rådgivare som lyssnar och blir inspirerade av oss i stället för att köra över oss, säger Calle Rosengren.

I höstas gick Färsking ut med en crowdfundingkampanj, som på 36 timmar drog de in flera miljoner kronor.

– Intresset var jättestort. Nu har vi 360 delägare som även fungerar som ambassadörer för varumärket – den yngsta är 14 år och den äldsta en bit över 90.

Konkurrensen i branschen är knivskarp. Varför har just ni lyckats?

– För att vi hittade ett hål på marknaden som vi vågade fylla ut. Dessutom jobbar vi värderingsstyrt och vill åstadkomma något med vårt företagande, vi är inte bara ute efter att tjäna pengar. Att vi själva är unga ger oss också en viss trovärdighet i att sälja bra produkter för andra som är unga.  

 Hur ser era framtidsdrömmar ut?

– Att Färsking ska utvecklas vidare med fler kategorier av livsmedel så att vi kan göra större skillnad för fler unga. Men vi vill vi även ta klivet utanför livsmedelsbranschen och utveckla fler produkter inom hälsoområdet.

Hur är det att driva företag som vänner?

– Vi är varandras motsatser men kompletterar varandra och blir på så vis ett starkt team. Jag är idealisten medan Amanda är ryggraden som organiserar, utvecklar och administrerar. Visst kan vi tycka olika ibland men vi har stor respekt för varandra och brukar ofta sätta oss ned och ge varandra feedback.

 AGNETA RENMARK

Annons: Algol
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: