Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Färsking utvecklar sortimentet: "Det bästa av två världar"

Från granola till smoothie behöver steget inte vara långt.
– Vi tog det bästa från två olika kategorier och skapade en helt ny sorts produkt, säger Amanda Larsson, en av grundarna till Färsking som nu lanserar en smoothie gjord på både frukt och havre.

Färsking utvecklar sortimentet:

Färskings Oatsmoothie…

…är gjord på frukt och en patenterad havrebas och finns i tre olika smaker. Den innehåller varken socker, stabiliserings-, emulgerings- eller förtjockningsmedel. Oatsmoothien kräver ingen kyld förvaring vilket gör den till ett smidigt mellanmål för den som behöver äta i farten. Den är förpackad i en pappersburk och kan återvinnas med vanlig hushållskartong.

När de båda entreprenörerna Amanda Larsson och Calle Rosengren grundade företaget Färsking var visionen tydlig: Att jobba för bättre hälsa och ta fram hälsosamma livsmedel för unga under parollen ”No junk, just funk!”.

Förra hösten lanserades deras första produkt: En granola som snabbt gjorde succé och tog plats på flinghyllor i hela landet.

Nu ger de sig in i en helt ny livsmedelskategori och lanserar sin Oatsmoothie.

– Det är ett innovativt mellanmål som kombinerar det bästa av två världar: smarriga frukter och fiberrik havre. Perfekt för den som är på jakt efter ett näringsrikt och mättande mellanmål att äta i farten, säger Amanda Larsson.

Hon förklarar att själva idén kom till lite av en slump.

– Vi fick kontakt med ett forskningsbolag i Lund, Glucanova, som har utvecklat en patenterad havrebas där havrens näringsmässiga fördelar bevaras i processen. Vi insåg att vi ville göra något ihop och på den vägen är det.

Att smoothie är en växande produktkategori spelade naturligtvis också in i innovationsprocessen.

– Vi ville skapa något som utvecklar smoothiehyllan och gjorde massor av konsumentundersökningar och djupintervjuer. Insikten blev att de flesta människor gillar smoothie men att de saknar mättnadskänslan. Genom att blanda havre med frukt blir det mer fibrer – och då blir man mätt, säger Amanda Larsson.

Processen från idé till färdig produkt i hyllan har tagit ungefär åtta månader, vilket är relativt snabbt.

Vilken blir er nästa nya produkt?

– Haha, det kan jag inte säga men vi är redan igång med att skanna av marknaden. Vi har specialiserat oss på frukost och mellanmål och det här kommer att handla om något inom segmentet ”on-the-go”.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Global Werbeagentur Nürnberg Nyhetsbrev Diversified (1)