Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Framtidens matbutik saknar mat

Digitalisering, automatisering och artificiell intelligens innebär inte bara nya och smarta innovationer för livsmedelsbranschen. Enligt Amer Mohammed, chef för enheten Digital på Coop,handlar det framförallt om att utveckla kundupplevelser och att skapa värde.
– Är man inte intresserad av det så kommer man att dö, säger han.

Framtidens matbutik saknar mat
Amer Mohammed.

Den prisbelönta entreprenören och AI-experten Amer Mohammed med bakgrund från bland annat Stena AB och Cap Gemini är sedan i höstas chef för Coops nya enhet Digital. Och expert när det handlar om att förstå ny teknik och vad den kan utvecklas till:

– Matbranschen har hittills bara skrapat på ytan av de möjligheter som digitalisering och AI öppnar, och som kommer att förändra både hur vi handlar och hur vi äter, säger han.

När han tar oss med till en imaginär livsmedelsbutik 20 år fram i tiden slås vi direkt av det mest uppenbara: Den saknar livsmedel.

Framtidens livsmedelsbutik är mer som ett showroom för måltider. Här finns inga fysiska morötter och inga fysiska varukorgar att lägga dem i. I stället kan du se och smaka på rätter som du kan laga av moroten. När du gillar något beställer du det direkt i appen och det skickas hem direkt till dig med drönare från ett helautomatiskt lager. Inget kånkande på kassar.

– Då kommer det att vara lika vanligt med drönare som det är med bilar i dag, säger han och pekar på transporter av allt från råvaror till färdiglagade måltider, medicin och kläder.

– Veckohandlingen försvinner och det blir leveranser per dag, säger han och pekar på att det medför att matsvinnet minskar.

– Du köper inte längre 14 äpplen och slänger elva.

Ingen behöver ha flygskam över de eldrivna drönarna. I framtiden, menar Amer Mohammed, kommer elen att vara gratis, alstrad av solen. Det gör att alla leveranser och returer kommer att kunna vara gratis.

Matleveransen hem kanske inte tillreds av dig själv. Amer Mohammed menar att gig-ekonomin dominerar i framtiden, människor köper och säljer tjänster i stället för att utgå från fasta jobb. En giggande kock köps in av dig för att tillreda kvällens måltid medan du gör annat.

– Teknik och digitalisering pushar mänskligheten framåt och ger tid att fundera, säger Amer Mohammed, som är övertygad om att framtiden också handlar mer om transparens och synliga fakta som får människor att ta ställning för minskade klimatavtryck, för mänskliga rättigheter, för rättvisa, mot matsvinn och öka graden av empati.

Han ser även mobilen som ett instrument att utveckla innovationer som höjer servicen, men tror på en framtid där mobilen bytts mot en smart lins i ögat. Det handlar om augmented reality och en sorts minimala nanorobotar som ger svar direkt. Inga tryck på appar i mobilen för att få svar om näringsinnehåll, allergener eller ursprung.

– Tänk dig ett Google direkt i ögat. Du får svaren projicerade framför dig.

Inte ens betalningen sker i mobilen, eller med ett bankkort. I stället har Siri-funktionen fått avancerade efterföljare och tagit plats i örat i form av en magnet.

Men egentligen pratar han inte teknik, utan mer om visioner som sätter tekniken i ett sammanhang.

– Tekniken är bara ett relevant verktyg för att nå visionen.

Och enligt Amer Mohammed kommer tekniken att behövas för att skapa nästa generation dagligvaruhandel som han menar handlar om upplevelsen för kunden.

Den virtuella assistenten kurerar sin bärare, lotsar, guidar och ger råd.

– Det handlar om artificiell intelligens som lär känna dig under hela livet.

Gillade verkligen sonen den där morotssoppan vi åt för ett år sedan? Jo, det gjorde han. Kör på den igen. Och så fixar assistenten med betalningen.

MARIE HILLBOM

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Skeppsbron 28, 4tr
111 30 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: