Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Från Porsche till premiumsylt: "Handlar om att skapa relationer"

Han hade egentligen tänkt att bli sjömanspräst men har i stället arbetat med allt från limousiner och att bygga lägenheter i Turkiet till ledarskap inom retail.
– Jag har alltid låtit passionen styra det jag gör, säger Anders Bäckström, i dag marknads- och försäljningschef på Kalix Sylt.

Från Porsche till premiumsylt:
Premiumsylt som är god att äta precis som den är. Eller som Anders Bäckström föreslår: till en bit ost eller grillad köttbit. Foto: Joel Paavonen.

Att tala med Anders Bäckström är lite som att åka karusell. Man blir lite yr i huvudet men vill samtidigt inte kliva av eftersom det är rätt kul.

För att göra en lång historia väldigt kort: Det är lättare att beskriva vad den här mannen inte har gjort i sitt yrkesliv än att beskriva alla turer och vändningar som han varit med om, i både Sverige och runt om i Europa. Senast kommer han från ett externt uppdrag för Porsche.

– Jag brukar säga att jag har gjort det mesta som jag absolut inte har kunnat och inte haft utbildning för men att det gått ganska bra ändå, säger han och förklarar att han ”har tummen mitt i handen” och inte ens kan få in en spik i en vägg.

– Däremot är jag verbalt begåvad och bra på att skapa relationer. Och det mesta här i livet handlar ju om det – att man lyckas samla och engagera andra människor.

Passion har alltid varit den viktigaste drivkraften. Dessutom triggas han om människor säger att något är omöjligt.

Sedan knappt ett halvt år tillbaka är Anders Bäckström marknads- och försäljningschef på Kalix Sylt – ett företag som omsätter runt tio miljoner om året och som har tillväxtambitioner. Uppdraget är att bredda marknadsområdet med siktet i första hand inställt på Mälardalen och Stockholm, därefter hela Sverige.

– Vi är redan inne i några Ica-butiker i Stockholm och har tecknat avtal med bland annat Delikatessgrossisten. Den här veckan har jag varit på Ica Maxi i Nacka som precis tagit in våra produkter.

Sortimentet består av ”allt som växer under midnattssolen”. I första hand handlar det om sylt, juice och andra produkter inom premiumsegmentet, gjorda på lingon, blåbär, björnbär, tranbär, hjortron och åkerbär som köps upp av privata plockare och rensas för hand.

– Midnattssolen har en väldigt stark inverkan på bären. Det blir liksom en mer intensiv smak, ett annat utseende och innehåll – inte minst av antioxidanter.

Anders Bäckströms erfarenhet av livsmedelsbranschen var lika med noll när han fick förfrågan att etablera Kalix Sylt på den nationella marknaden.

– Av allt jag gjort är detta det hittills mest utmanande.

Varför då?

– Går du in och köper en Porsche så vet du att det är det du köper. Så är det inte i livsmedelsbranschen. Här blandas premium med lågpris i hyllorna och som konsument är det i princip omöjligt att förstå vad det är du betalar extra för.

Till skillnad från många andra sylter består Kalix Sylt av mellan 75 och 80 procent bär.

– Och så ska vi ta fighten med produkter som med EU:s goda minne kan gömma sig bakom det som kallas ”frukthalt” i varudeklarationen, där 35 gram bär i praktiken kan innebära mindre än 20 procent bär medan resten kan vara exempelvis äpple, säger Anders Bäckström. 

Så hur arbetar ni för att nå ut?

– Jag tror mycket på att skapa relationer, att smaka och testa så att människor får uppleva skillnaden. Vi har just nu ett spännande samarbete med kocken Lotta Öström, för att få kunderna att inse att premiumsylt inte bara passar till våfflor och pannkaka utan lika gärna kan användas till matlagning. Som att laga en mustig blåbärssås och servera till en god köttbit, eller att servera rosmarinkokta hjortron till några vällagrade ostar. En bra sylt förstärker smakupplevelsen.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Empack2019 Nyhetsbrev