Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Gemensamt branschupprop för att stötta svensk matproduktion

Sommarens torka har slagit hårt mot skördarna i hela landet. Nu gör restaurangbranschen ett gemensamt upprop tillsammans med grossister och leverantörer för att öka efterfrågan på svenska råvaror.

Gemensamt branschupprop för att stötta svensk matproduktion
Krögaren Fredrik Eriksson är initiativtagare till branschuppropet. Foto: Tina Axelsson.

Den akuta bristen på bete har tvingat många bönder att skicka djur till slakt tidigare än beräknat. Detta ger ett överskott av svenskt kött, nu och under de kommande månaderna.

Torkan har även påverkat skörden av svenska grönsaker, där det kan finnas skönhetsfel, såsom sallad med brända kanter, blomkål som är ”solbränd” och andra produkter med väsentligt mindre storlek än normalt på grund av att värmen stört tillväxten.

– För mig som kock och representant för restaurangbranschen är det extra viktigt att stötta svenska bönder. Ett bra sätt är att upphandla och fråga efter svenskt kött och svenska råvaror, frukt och grönt. Efterfrågan är viktig för en långsiktig livsmedelsproduktion i Sverige av produkter med hög kvalitet, säger Fredrik Eriksson, krögare på Långbro värdshus, restaurang Asplund och kreativ ledare för Restaurangakademien.

Det är han som är initiativtagare till branschuppropet, tillsammans med Martin & Servera, Menigo, Svensk Cater, Fällmans Kött, Servicestyckarna, LRF, Svenskmärkning AB och Svenskt Kött. Syftet är att tillsammans ta ansvar för att på olika sätt stödja de svenska bönderna genom att prioritera att köpa deras produkter.

– Genom att öka efterfrågan på det svenska köttet under hösten och vintern kan vi tillsammans korta köerna till slakterierna och stödja svenska bönder i den svåra situationen, säger Elisabet Qvarford, vd för Svenskt Kött AB, och förklarar att eftersom slakterierna endast har möjlighet att slakta de djur det finns avsättning för, så styrs slakteriernas kapacitet till stor del av efterfrågan på svenskt kött.

 

Exempel på vad grossister och leverantörer gör:

* Erbjuder kampanjer på ”hela djur”, det vill säga uppmanar restauranger och måltidsverksamheter att tänka anatomiskt när man köper kött, inte enbart ädla detaljer.

* Uppmanar och underlättar för sina kunder inom restaurang och måltidsverksamhet att aktivt i första hand välja svenskt kött.

* Köper in större mängder fryst svenskt kött än planerat för att sälja senare under året.

comments powered by Disqus
Annons: Morgondoppet2018
Annons: Absolut Company