Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Grossisten som hjälper butiken att få snurr på försäljningen

Hos frukt- och gröntgrossisten Hedenbys brinner man för att hjälpa butiker att inspirera och lyfta fram varorna på bästa sätt.
– Vi tar med det bästa av varje vara som finns i branschen. Sedan försöker vi genom våra exponeringar lyfta fram färgen, formen och smakupplevelsen, säger Nicklas Westin, marknadsansvarig på Hedenbys

Grossisten som hjälper butiken att få snurr på försäljningen
Pelle Larsson och Nicklas Westin har som mål att i första hand ta med sig riktigt bra produkter när de åker ut till butikerna. Sedan får exponeringarna växa fram allt eftersom. Foto: Fanny Hällegårdh.

Hedenbys har jobbat med att leverera frukt och grönsaker till butiker runt om i Stockholm i 90 år. Men ambitionen är inte att bli störst i branschen.

– Målet är snarare att vara det bästa valet för butikerna, säger Nicklas Westin.

Ett sätt att nå dit är att hjälpa till med maffiga exponeringar.

När Livsmedel i fokus är på plats har de precis färdigställt en exponering med ett Medelhavstema på Ica Maxi i Botkyrka söder om Stockholm. I drygt två år har de stöttat butiken på området. 

– Det tillsätter det där lilla extra. Sådana här bitar är viktiga att satsa på för att inspirera kunderna. En sån här exponering bidrar till att öka hela kundkorgen, säger Marcus Holmgren som ansvarar för frukt och grönt i butiken. 

Just Medelhavet ligger Hedenbys varmt om hjärtat när det kommer till att plocka fram varor.

– Vi är matnördar. Vår inspiration hämtar vi från resor till länder som Italien, Spanien eller Frankrike, säger Nicklas Westin.

Varje detalj kan vara avgörande för intrycket av frukt och gröntavdelningen. Nicklas Westin lyfter fram tomaterna som exempel:

– Det är stor skillnad på exempelvis cocktailtomater och babyplommontomater när det kommer till smak och kvalitet, det är det inte alla som förstår eller bryr sig om. 

Vilken är den största utmaningen?

– Okunskap. Många butiker stirrar sig blinda på fel saker. Det har alltid varit viktigt för oss att jobba med butiker som vill åt samma håll och förstår värdet av smak och kvalitet.

Han tror att fler butiker bör ställa sig själva frågan varför kunderna ska välja just deras butik.

– Det har hänt att konsumenter berättat att de bytt butik tack vare den välskötta frukt och gröntavdelningen samt inspirationen butiken bjudit på. Det är ett bra betyg.

 

HEDENBYS 3 BÄSTA TIPS!

1. Matinspiration. En frukt och grönt-avdelning ska vara färgglad och framhäva det på bästa sätt. Fånga säsongens kulörer eller jobba med roliga teman. Målet är att det ska kurra till lite i magen på kunden när de ser exponeringen.

2. Presentera varorna. En liten detalj som att skriva ”Lyxmango” på prisskylten och att lägga den i en finare låda gör att kunderna förstår att varan har ett mervärde. Eller varför inte erbjuda kunderna smakprov så att de själva kan känna skillnaden? 

3. Våga prova nytt. Var inte rädd för nya produkter utan lita på att de faktiskt säljer. ”Ibland skickar vi över dubbelt så mycket som kunden har beställt och sagt att vi tar hand om det som eventuellt blir över. Ofta förvånas butikerna över att varje låda gått åt”, säger Nicklas Westin.

 

FANNY HÄLLEGÅRDH

Annons: Algol
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Svenskmarkning