Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Hallå där, Ingela Stenson

”Innovera mera" är temat för årets Livsmedelsdagar, (LD). Ingela Stenson, LivsmedelsFöreningens ordförande, berättar varför man inte ska missa LD.

Hallå där, Ingela Stenson
Ingela Stenson är ordförande i LivsmedelsFöreningen.

– För att det är både kul och viktigt på Livsmedelsdagarna – man får lära sig så mycket nytt och angeläget och träffa så många trevliga människor. Livsmedelsdagarna handlar om kunskap och kontakter.

Om man aldrig har varit i Tylösand och på LD, hur skulle du beskriva arrangemanget?

–Obeskrivligt trevligt. Som en bikupa av intressanta människor, utställare, föreläsare, mingel, god mat, studiebesök, fascinerande och tänkvärda presentationer, debatt och diskussioner, dans och party. Går inte att missa. Försök prata med så många du kan, alla har intressanta saker att berätta. 

Hur anmäler jag mig?

–Gå in på www.livsmedel.se och anmäl dig fortast möjligt, det är mitt råd.

Vad kommer vi att få lära oss under dagarna?

– Fokus är innovation, utvecklingen går rasande fort nu och vi måste vara riktigt bra på innovation i Livsmedelssverige, annars riskerar vi att bli frånsprungna. Se möjligheterna och använd dem innovativt.

Nån speciell talare du vill lyfta fram?

–Jag ser fram emot att höra allihop. Vi har verkligen valt ut de allra bästa, från Annika Steiber, som fått se in i Googles hemlighet vad gäller innovation, via Maria Strømme som många av oss hörde berätta om nanoteknologi  i ”Sommar” förra året, till GMO-försvararen Thorbjörn Fagerström samt en rad intressanta cases från Stora Enso, Ica, Culinar, Lantmännen, SP och Santa Maria. Vi kommer att få höra om den nya Svenskmärkningen och senaste nytt inom mikrobiotan i tarmen. Och en konstnär, entreprenör och innovatör ovanpå det.

I år delar vi ut Livsmedelspriset för 50 :e gången, i fjol vann Food for Progress Scandinavia priset. Vilketn typ av företag/person skulle du vilja se som vinnare i år?

–En entreprenör som är innovativ, med hållbarhet och kreativitet i fokus. Och smak.

Om jag absolut inte kan komma på LD, var kan jag få information om det som sas?

–Vår mediapartner är som vanligt Livsmedel i fokus och i nummer 7 kommer de att presentera de viktigaste tipsen och ge svar på de viktigaste frågorna, kring framtidens innovation, som ditt företag står inför.

Livsmedelsdagarna hålls i Tylösand 7-9 september i år.

Text: Annika Lindecrantz

comments powered by Disqus
Annons: Morgondoppet2018
Annons: