Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Hallå där, Niclas Strand!

Niclas Strand är European Pack Right Centre Manager på DS Smith och en av talarna på konferensen Livsmedelsförpackningar i fokus den 27 april.

Hallå där, Niclas Strand!

Vad ska du tala om på konferensen?
-Jag kommer att presentera ett helikopterperspektiv över globala trender, en omvärldsanalys med fokus på konsumentbeteende. Hur och varför förändras vårt köpbeteende i butik? Vilken roll har förpackningen i ett större perspektiv, inte bara i butikshyllan, där forskning visar att vi tar 70 procent av våra köpbeslut, utan i olika värdekedjor och för olika led i kedjan? Vilken effekt har till exempel utomhusreklamen, hur påverkas vi av denna typ av media?

Hur kommer det sig att detta ämne är aktuellt just nu?
-Behovet av kunskap om omvärldsförändringar är ständigt aktuellt, nu mer än någonsin. Avstånden är kortare, internethandeln ökar, varumärkesägare vill sälja mer. Det finns tecken på en reaktion mot de stora varuhusformaten. Handeln är inte lika säker på att megastores är rätt. Konsumenten vill också ha lättillgänglighet. Veckoköp i stor butik, men i övrigt närhet och snabbhet i en mindre butik. TESCO lägger exempelvis ner en del av sina storformatsatsningar och ökar i mindre, centrala butiksformat. 

Vad tycker du om dagens livsmedelsförpackningar?
Jag är många gånger besviken över den bristande satsningen på sekundärförpackningen. Det tänks och arbetas mycket med primärförpackningar. Men sekundärförpackningen är som regel brun. Detta innebära att personalen har svårt att hitta rätt på lagret, då det mesta är brunt och ser ungefär likadant ut. En bra hyllfärdig förpackning underlättar inte bara placeringen, när hyllan ska fyllas. Den förstärker också kommunikationen. Dessa funktioner har man utvecklat väl i till exempel UK, där hyllfärdiga förpackningar är vanligt. Vad gäller Sverige säger jag som Ingvar Kamprad, det mesta är ännu ogjort.

Hur kan en konferens bidra till bättre förpackningar? 
En bra konferens kan tjänstgöra som ögonöppnare. Här kan man inspireras av lösningar, där någon lyckats göra något riktigt bra. Inom sekundärförpackningsområdet finns stor potential att göra mer. 

Vad önskar du dig mest av allt just nu?
Föryngring och nya människor på nya jobb innehåller alltid en risk för att viktig kunskap försvinner ur organisationen och det glöms bort vad man gjort bra. Jag hoppas på en ökad medvetenhet kring hyllfärdiga förpackningar. Och en förståelse av att varje del av värdekedjan har sina krav, som ska uppfyllas. Det gäller varumärkesägare, logistik, lager, butik och konsument. 

"Livsmedelsförpackningar i fokus" arrangeras den 27 april på Courtyard by Marriott Hotell i Stockholm. 

Se hela programmet här

Säkra din plats på konferensen. Anmäl dig idag! Antal platser är begränsat.

comments powered by Disqus
Annons: Produktsäkerhet_171114
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss

Följ oss!

Facebook


Twitter

Annons: