Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Här är Paradisets nya vägval

Ekomatkedjan Paradiset pausar sin butiksexpansion. I stället satsar hälsomatpionjären på servicebutiker, färdigmat och att få ut kedjans egna varor på fler ställen.
– Det blir inte fler stora butiker, säger grundaren Johannes Cullberg.

Här är Paradisets nya vägval

Nyligen öppnade Paradiset i prestigeläget NK Saluhall mitt i centrala Stockholm.När Livsmedel i fokus möter kedjans vd och grundare Johannes Cullberg är han mycket nöjd med starten – och butiksläget.

– Vi har hela tiden velat komma in på NK, detta är framtidens butik i Sveriges absolut bästa läge, säger Paradisets vd och grundare Johannes Cullberg.

I början av april är det dags igen. Då öppnar butik nummer fyra i Täby centrum. Även den enheten lyfts fram som ”helt rätt” för kedjan med ett gynnsamt affärsläge i köpcentrumet utanför Stockholm.

Men sedan är det stopp. Åtminstone när det gäller att öppna större butiker.

Johannes Cullberg förklarar beslutet:

– Vägen framåt för oss är mindre butiker och att få ut våra produkter – och varumärket – på fler ställen. Det handlar i grunden om att göra det enklare för konsumenter att kunna välja våra produkter.

Butiken i Sickla köpkvarter har utrustats med ett produktionskök och där bereds numera färdigrätter och drycker – för vidare distribution till de övriga butikerna.

– Vi har en effektiv produktion och kan då hålla priserna nere.

Vägen framåt stavas ”convenience” och samarbeten.

Paradiset tittar nu på mindre enheter i högtrafikerade lägen.

– Vi kan komma att öppna vår första convenience-butik redan till jul i år, avslöjar Johannes Cullberg.

Parallellt är målet att kedjans egna varor, Everyday by Paradiset, ska säljas på fler ställen.

Varför satsar ni inte på fler större butiker?

– Det kräver rejält med kapital samtidigt som läget måste vara perfekt. För vår del är det enklare att växa med mindre enheter.

Hur ser du på att expandera utanför Storstockholm?

– Jag tror att det skulle vara svårt att få en stor butik att gå runt i Göteborg eller Malmö, men det kan bli tal om convenience-butiker.

Hur ser det ut med er e-handel?

– Vi startade sommaren 2018 och levererar hem i Storstockholm och sänder kolonialvaror till hela landet. Vi har använt hösten till att få allt att fungera som det ska. Nu är vi redo att växa online.

Hur vill du summera 2018?

– Det har gått enligt plan. Vi redovisar visserligen en förlust i bokslutet men är på god väg att bygga en långsiktig lönsamhet. Vi har haft ett positivt kassaflöde i city-butiken och det finns goda förutsättningar för lönsamhet direkt från start i NK Saluhall och i Täby centrum. Vi har också ett nytt affärssystem vilket ger möjlighet till bättre styrning och högre effektivitet.

LARS WELIN

 

Annons: Bergström & Hellqvist
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nordic food industry kvadrat (1) Tetra Pak Nyhetsbrev