Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Här delar Picadelis vd med sig av framgångssagan

Greenfoodföretaget Picadeli har expanderat till sju europeiska marknader med sin digitaliserade salladsbar. Framgångarna gör vd:n David von Laskowski till en av talarna på det brittiska branschevenemanet IGD live i dag.

Här delar Picadelis vd med sig av framgångssagan
Här är en del av Picadeli-gänget, med vd David von Laskowski längst till vänster. Foto: Picadeli.

På eventet IGD live...

...speglas livsmedelsmarknadens utveckling med fokus på kommersiella frågor som påverkar branschen. Ledande experter samlas för att ge sina bästa råd till företag. Jason Terry, vd för Storbritanniens största dagligvarukedja Tesco och Fiona Dawson, global direktör för Mars Food är några av talarna.

Fräscha, mestadels plantbaserade ingredienser och stora valmöjligheter lockar konsumenter till Picadelis salladsbarer. Men det är inte bara utbudet och flexibiliteten som förklarar Greenfoodföretagets snabba expansion i Europa, utan företagets långtgående digitalisering. Det menar företagets vd och koncernchef David von Laskowski som talar på det brittiska branschevenemanget IGD Live i London i dag.

– Vi lär oss i realtid smakpreferenserna hos konsumenter i 2 100 butiker på sju europeiska marknader. Det är ingen annan som jobbar så inom dagligvaruhandeln, säger han.

På branschevenemanget i London är David von Laskowski en av experterna inom kategorin food-to-go, som är en av de mest expansiva kategorierna inom livsmedelsbranschen just nu. Och färdiga måltidslösningar som kan locka tillbaka konsumenter till livsmedelsbutiken från caféer och restauranger är en nyckelfråga för branschen. Att mäta och på så vis också kunna möta konsumentens smakpreferenser är nyckeln för att lyckas med det, menar David von Laskowski.

– Det kan vara stora skillnader i efterfrågan mellan butiker i två närliggande kvarter. Vi vet vad konsumenterna tycker om i den specifika butiken och kan anpassa sortiment och planogram utifrån den informationen, säger han.

Detta och möjligheten att mäta hållbarhet ner på sekunden, exakt temperatur på råvarorna och faktiskt åtgång på ett sätt som minimerar matsvinn gör företaget till ett food-tech-bolag i framkant. Den digitaliserade salladsbaren har arbetats fram av företagets många mjukvaruutvecklare och hårdvaruingenjörer.

– Vi har rekryterat fler än traditionella retail-människor, men oavsett bakgrund så har vi medarbetare som ställer höga krav på oss ur ett hållbarhetsperspektiv. Det är lika viktigt för vår utveckling som målet att driva tillväxt och lönsamhet för våra kunder, säger han.

ELLEN LARSSON

Annons: Krav
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Bergstrom & Hellqvist wide Nyhetsbrev