Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Hennes hjärta klappar för Semper

Semper är marknadsledande i Norden på både barnmat och glutenfria livsmedel. Fredagen 20 september firar företaget 80 år.
– Vår grundvision är att alla har rätt till bra mat, säger Catharina Tennefors, FoU- och kvalitetsdirektör, till Livsmedel i fokus.

Hennes hjärta klappar för Semper
Mitt i maten. Catharina Tennefors är FoU- och kvalitetsdirektör på Semper.

Semper...

...är ledande aktör i Norden inom barnmat, glutenfritt och modersmjölksersättning. Huvudkontoret ligger i Sundbyberg och produktionsanläggningar finns i Götene och Falun. Semper har 240 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark och omsätter cirka 1,5 miljarder kronor. Företaget ingår i den internationella livsmedelskoncernen Hero Group, som har drygt 4 000 medarbetare i 19 länder.

Historien om Semper startade med att pionjären Ninni Kronberg år 1939 uppfann en helt ny metod att torka mjölk till pulver, vilket gjorde det möjligt att utveckla ett hållbart sätt att ta tillvara på det överskott av mjölk som fanns. Patentet till uppfinningen köptes av entreprenören Axel Wenner-Gren som i sin tur startade Svenska Mjölkprodukter AB, vilket senare blev Semper AB, med produktionsanläggning i Götene för tillverkning av bland annat välling och världens första modersmjölksersättning.

– Jag är väldigt stolt över vår starka historia, hur Semper har utvecklats genom att vara innovativa och ligga i framkant samtidigt som vi bevarat vårt arv, säger Catharina Tennefors.

Själv har hon arbetat på Semper i hela 29 år.

– Mitt hjärta klappar verkligen för Semper. Faktum är att vi är flera stycken som arbetat här ungefär lika länge – det är en arbetsplats som det är lätt att trivas på.

Vad beror det på tror du?

– Mycket handlar nog om att vi är stolta över det vi gör. Vi gör mat för barn och för glutenintoleranta. Det handlar alltså om grupper där rätt mat och nutrition är otroligt betydelsefullt.

Under förra året investerades drygt 100 miljoner kronor i ett nytt spraytorn och en ny förpackningslinje som ska tredubbla kapaciteten för tillverkning av modersmjölksersättning – och på så vis kunna exportera till betydligt fler marknader, både i och utanför Europa.

– Jag trodde knappt att det var sant när jag hörde det först! Det är verkligen jätteroligt att kunna ta ett sådant steg och investera så stort här i Götene. Det innebär inte bara att vi ökar kapaciteten, det är även ett betydligt mer skonsamt och hållbart sätt att producera.

Hur funkar ett sådant där spraytorn?

– Väldigt enkelt förklarat så gör vi först en blandning av mjölk och vegetabiliska oljor. Denna blandning sprayas in i tornet och torkas med varm luft och blir ett fint pulver som kan användas till modersmjölksersättning alternativt blandas med spannmål till gröt eller välling, säger Catharina Tennefors.

Själv är hon ansvarig för forskning, utveckling, kvalitet och hållbarhet och berättar att alla produkter utvecklas i samarbete med både läkare, näringsexperter och forskare.

Både modersmjölksersättning och välling har ju varit ganska omdiskuterat till och från under Sempers 80 år. Vad tänker du om det?

– Jag tänker att barnmat är något som verkligen engagerar, och tur är väl det. Sammansättningen av våra livsmedel baseras alltid på rådande konsensus i olika forskningsfrågor och vi ändrar inget förrän vi är trygga med att det är bra för barnen.

Catharina Tennefors förklarar att just det första levnadsåret är det viktigaste rent nutritionsmässigt.

– Under det första året ska barnet tredubbla sin vikt; det är ett tecken på hälsa. Och det är ju inte alls som om du och jag plötsligt skulle lägga på oss, utan här handlar det om att både hjärnan och alla andra organ ska få exakt det de behöver för att kunna utvecklas som de ska.

Under de senaste åren har intresset för hållbar mat ökat, vilket även speglar efterfrågan på barnmat.

– Jag hoppas mycket på ”Greta-generationen”. När de väl börjar få barn så kommer det att förändra efterfrågan. Redan i dag har vi mer grönsaker i våra barnmatsburkar än vi hade tidigare, och ett ökat utbud av vegetariska rätter. När svenskarna började åka till Thailand på 90-talet ville de kunna köpa thaigryta, i dag vill de ha bön- och linsgrytor. Det handlar om att man vill dela upplevelser med sina barn – och det är ju något väldigt positivt.

Hur firar ni i dag nu då?

– Det är öppet hus för allas familjer, de får sig lite Semperhistoria till livs och tårta och så finns det lite kul att göra för barnen.

AGNETA RENMARK

 

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Global Werbeagentur Nürnberg Nyhetsbrev Diversified (1)