Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Hon har gjort Ica till ett av branschens mest hållbara företag

Att arbeta med hållbarhet är både en överlevnadsfråga och en affärsmöjlighet. Det säger Kerstin Lindvall, direktör för Corporate Responsibility på Ica Gruppen och som arbetar med allt från matsvinn till mänskliga rättigheter.
På måndag kan hon och Ica få ta emot priset för Årets hållbara retailföretag på Retail Awards-galan.

Hon har gjort Ica till ett av branschens mest hållbara företag
Foto: Miriam Järlesjö.

Sedan Kerstin Lindvall tog examen på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, i Uppsala 1996 har hon bara haft två anställningar. Först som handläggare av EU:s jordbruksstöd på Jordbruksverket under ett år och sedan 1997 med hållbarhetsfrågor inom Ica.

– Ica sökte upp oss som var nyutexaminerade från SLU för att man såg ett behov av mer miljökunskap kopplat till livsmedelsproduktion och jordbruk och hade en idé om att agronomer skulle ha rätt bakgrund, säger hon.

Mycket har förändrats sedan hon började för 22 år sedan.

– Då var vi en handfull personer på avdelningen, i dag är vi 80. Det säger en del om hur betydelsefulla dessa frågor har blivit. Arbetet med transporter, leverantörskrav, socialt ansvarstagande, matsvinn och allt annat som går in under hållbarhetsparaplyet finns alltid med på agendan på ett eller annat sätt. 

Hur bra är den svenska dagligvaruhandeln generellt på hållbarhetsarbete?

– Jag tycker att branschen ligger långt framme och generellt tar ett stort ansvar. Vi samarbetar ju också genom exempelvis Hållbar livsmedelskedja där även ett antal producenter är representerade. Jag tror verkligen att samarbeten i värdekedjan är en nyckel till framgång i hållbarhetsfrågor, och det gäller inom allt från matsvinn till minskat klimatfotavtryck från jord till bord.

Ica är en av finalisterna i Retail Awards-kategorin ”Årets hållbara retailföretag”. Den stora handelsgalan genomförs på måndag i Stockholm och i motiveringen till finalplatsen framhålls den digitala tjänsten ”Mitt klimatmål”, som mäter vilka klimatavtryck respektive konsument sätter med sina inköp.

Hur lyckat har den satsningen varit?

35 000 kunder har använt sig av tjänsten, som kan ses som ett slags läroverktyg där kunden också kan jämföra sig med Sverigesnittet och FN:s klimatmål. Väldigt roligt är att vi nu ser att kunder som aktivt använt Mitt klimatmål sänkt sitt klimatfotavtryck med fyra procent i de inköp de gjort på Ica.

Hur klimatsmart lever du själv?

– Min familj och jag försöker hela tiden att göra medvetna val. Jag åker kollektivt till arbetet alternativt samåker med min man i vår elbil. Vi har förnybar el, väljer så ofta vi kan ekologiska, lokalproducerade och rättvisemärkta livsmedel. Köper nötkött från en lokal uppfödare och äter en hel del vegetariskt. Men vi flyger fortfarande utomlands och försöker då klimatkompensera när det går.

Att Kerstin Lindvall brinner för de frågor hon dagligen arbetar med är väldigt tydligt.  Hon är engagerad, tydlig med vad hon och Ica vill och gestikulerar för att understryka allvaret. På frågan om vad hon skulle göra om hon hade all makt i världen blir hon allvarlig:

– Jag önskar att världen och beslutsfattarna verkligen förstod att allt det som Greta Thunberg och hennes jämnåriga säger verkligen stämmer. Det brinner i knutarna för att få upp farten i klimatarbetet.

Hon berättar att Ica för ett tag sedan samlade en grupp 14-18-åringar för att lyssna på dem, vad de vill och önskar.

– Det bestående intrycket från mötet med dessa fantastiska ungdomar är att de kommer att ställa helt andra krav på oss som företag. De har massor av kunskap och när de en gång bildar familj och blir framtidens konsumenter förutsätter de att det vi säljer är hållbart och ansvarsfullt producerat. Gör vi inte det kommer de att vända oss ryggen.

SUSAN BERZELIUS

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev Empack2019