Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Ikeas vegetariska korv blir global

En växtbaserad varmkorv är en av Ikeas nya satsningar för att minska företagets klimatpåverkan och förbrukning av naturens resurser.
– Vi hoppas att så många som möjligt väljer den korven, säger David Johansson, kock och produktutvecklare på Ikea Food.

Ikeas vegetariska korv blir global

Ikea vill bli ett mer klimatpositivt företag och minska det totala klimatavtrycket med i genomsnitt 70 procent per produkt.

– Vår ambition för 2030 är att ha en positiv påverkan på både människor och miljö, samtidigt som Ikea växer. Tack vare vår storlek har vi möjlighet att inspirera och göra det lättare för mer än en miljard människor att få en bättre vardag, inom planetens gränser, säger Torbjörn Lööf, vd för Inter Ikea Group.

Att öka andelen växtbaserade alternativ inom Ikea Food är ett av de uttalade målen. Ett exempel är den vegetariska korv som än så länge bara sålts på försök i bistron vid utgången på varuhuset i Malmö men som snart kommer att lanseras globalt.

– Kunderna efterfrågar plantbaserade alternativ. Vi börjar med varuhusen här i Europa i augusti, sedan blir det en successiv utrullning till USA och Kanada under hösten och i resten av världen i början av 2019, säger David Johansson.

Korven består av en blandning av röda linser, morötter, grönkål, potatis, quinoa och veteprotein, kryddat med tomatpuré, fänkål, gurkmeja och färskfryst ingefära.

– Den största utmaningen har varit att få smeten att hålla ihop utan att använda korvskinn. Vi har löst det genom att spritsa ut massan och ugnssteka korven.

Hur smakar den då?

– Helt fantastiskt! Den har mer smak och det blir en väldigt trevlig helhetsupplevelse när vi serverar den tillsammans med sötstark senap, picklad rödkål och rostad lök, säger David Johansson.

Korven tillverkas i Sverige men kommer förmodligen att produceras på fler kontinenter.

– I Malmö väljer 20 procent av kunderna vegetarisk korv i stället för hot dog. Om det blir samma utväxling i alla varuhus innebär det att vi kommer att sälja 20 miljoner vegetariska korvar per år.

Annons: Algol
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Hanson & Möhring