Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Inget mer vaskande – så ska Löfbergs stoppa kaffesvinnet

Klimatförändringarna hotar kaffets framtid, samtidigt som svenska folket häller ut 300 miljoner liter kaffe varje år i vasken. Helt värdelöst tycker kafferosteriet Löfbergs, som i dag drar igång ett upprop för att stoppa slöseriet och bidra till en mer hållbar kaffekonsumtion.

Inget mer vaskande – så ska Löfbergs stoppa kaffesvinnet

Klimatförändringarna påverkar miljontals kaffeodlare över hela världen och till år 2050 riskerar kaffeproduktionen att halveras. Sämre förutsättningar innebär att allt färre unga människor väljer att försörja sig som kaffeodlare – vilket hotar världens kaffeförsörjning.

Sverige är ett av världens mest kaffetörstiga länder; vi dricker mer än tre koppar per person och dag. Samtidigt slarvas det en hel del med kaffet. Varje dag häller vi ut en hel kopp hemma i vasken, enligt statistik från SCB och Naturvårdsverket. Det innebär att över 300 miljoner liter kaffe går till spillo varje år, enligt Löfbergs beräkningar.

– Det är naturligtvis inte hållbart. Ett onödigt slöseri med jordens resurser, inte minst med tanke på att de utmaningar som världens kaffeodlare står inför och som hotar tillgången på gott kaffe i framtiden, säger Lars Appelqvist, vd för Löfbergs.
Med uppropet ”Drick upp” vill Löfbergs få fler att tänka till kring sin kaffekonsumtion och de utmaningar som hotar tillgången på gott kaffe i framtiden.

– Det här handlar om att säkra kaffet för nästa generation kaffeälskare. Att få fler att välja ett hållbart kaffe och värdesätta varenda droppe, och respektera allt jobb som ligger bakom en god kopp kaffe genom att dricka upp det man häller upp, säger Lena Rodin, marknadschef på Löfbergs. 

Under veckan öppnar Löfbergs därför en kaffebar på Stockholms Centralstation. På centralen och andra ställen där folk är i rörelse finns det mycket take away-kaffe. En symbol för take away-kaffet är att personalen i kaffebaren skriver kaffedrickarens namn på muggen. Löfbergs använder fenomenet – med en liten skillnad:

– Vi vänder på namnskrivandet och låter kaffedrickarna själva signa sitt namn på muggen. Då skriver de samtidigt på vårt upprop och lovar att dricka upp sitt kaffe. När man gjort det bjuder vi på kaffet, säger Lena Rodin.



Annons: Orkla fiskpinne
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Hanson & Möhring