Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Julskinka favoriten på julbordet – men fler vill äta mer grönt

Svenskarnas julmatsvanor förändras, om än långsamt. Och traditionella julrätter som skinka, Janssons frestelse, sill och ris à la Malta är fortsatt i topp. Det visar Livsmedelsföretagens årliga julmatsundersökning.

Julskinka favoriten på julbordet – men fler vill äta mer grönt
Daniel Emilsson, presschef på Livsmedelsföretagen, presenterar årets julmatsundersökning.

Att maten ska vara svensk och hålla en hög kvalitet är viktigt för de flesta. Endast tio procent av drygt 1 100 tillfrågade konsumenter  tycker att priset är viktigast, enligt årets julmatsundersökning, som Demoskop genomfört på uppdrag av Livsmedelsföretagen.

– Julskinkan är fortfarande favoriten för många men avståndet till Jansson och sillen krymper. 2013 svarade 35 procent att skinkan är viktigast men i dag är det 25 procent, säger Daniel Emilsson, presschef på Livsmedelsföretagen, som undersökt svenskarnas julmatsvanor varje år sedan 2013.

– Julen är vår mest traditionella högtid. Men som vi ser i undersökningen så betyder inte det att allt står still. Tvärtom, varje år ser vi flera små, spännande förändringar i svenskarnas mat och dryckesvanor. Det är uppenbart att de yngre har andra preferenser än de äldre, till exempel vad gäller köttätande, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen.

Nästan en tredjedel av 18-39-åringarna tycker att det är grönsaker, rotfrukter och annat från växtriket som ska dominera julbordet. I gruppen 50-64-åringar anser 59 procent att kött och charkprodukter är viktigast. I alla åldersgrupper säger en av sex att de kommer att äta mindre kött totalt men en av fyra säger att andelen svenskt kött kommer att öka.

Julmust är den viktigaste drycken, följd av julöl och snaps och till dessert kommer Ris à la Malta på första plats, därefter knäck och chokladask.

– Det är bara en av 100 som kan tänka sig att beställa hem hela julbordet från en restaurang, cateringfirma eller ett matkasseföretag. Fortfarande är alltså hemlagat bäst, säger Daniel Emilsson

Under pressträffen visades ett 60-tal såväl nya som klassiska julmatsprodukter från några av Livsmedelsföretagens medlemmar upp. Innovationer inför julen tar fasta på pepparkakskryddor och saffran, eller vad sägs om filmjölk med apelsin och saffranssmak från Norrmejerier, kanelfläsk från Petterssons chark och saffransost från Kavli. Estrella lanserar julgransformade majschips och Oumph! har veganska alternativ till både köttbullar och revbensspjäll. Det fanns också ekologisk vetevodka från Lantmännen och kokos-chili-sill från Klädesholmen.

ANNA K SJÖGREN

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev