Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Konferens om bärkassens framtid

Hur ser framtiden för plastbärkassen ut? Är det bättre att använda papperskassar? Det är två bärande frågor när tidningen nord emballage arrangerar en konferens på temat bärkassar i Stockholm den 7 februari.

Konferens om bärkassens framtid
Pär Wik är vd för Swedbag och en av talarna på konferensen om bärkassens framtid den 7 februari i Stockholm.

Den 7 februari arrangerar tidningen nord emballage en konferens på temat ”bärkassar” på Bygget i centrala Stockholm. På programmet finns talare från myndigheter, organisationer, företag och handel. Hur ser till exempel framtiden för plastbärkassen ut? Är det bättre att använda kassar av papper? Det är två bärande frågor under dagen.

En av talarna är Pär Wik, som är vd för Swedbag, en av de ledande leverantörerna av bärkassar av plast och papper i Sverige. Han ser en klar trend bort från plast hos företagets kunder.

–Det är tydligt att våra kunder söker sig mot produkter baserade på förnyelsebar råvara, man vill bli fossilfri helt enkelt. I praktiken handlar det om att man går från plast till papper, något som man säger att konsumenterna eftersträvar, och kunden har ju alltid rätt som det brukar heta, säger Pär Wik.

–Det känns som att många butiker är lite sena med sina beslut. Nu vill man gärna ha papperskassar, men man är inte alltid uppdaterad på vad det innebär i fråga om hantering, behov av utrymme och kostnader förknippade med denna hantering.

Han menar att det är lätt att förstå att butikskedjorna strävar åt det hållet:

–För många av dem är hållbarhet ett av de viktigaste värdeorden och det gäller att visa att man gör något. Samtidigt är det viktigt för dem att inse att det inte per definition behöver vara så att papper är det bästa valet i alla lägen, plast är ett utmärkt material rent egenskapsmässigt och tar vi hand om plasten på rätt sätt, efter att den gjort sitt jobb, är mycket vunnet.

Rubriken till ditt föredrag är "Vi är vår egen miljöfiende". Hur definierar du det?

–Jag menar att det är svårt att få igenom miljöanpassade lösningar i framför allt stora företag. Låt säga att man kommer med en bärkasse av bioplast eller en av papper som ett alternativ till fossilbaserad plast, så är det ofta ett något dyrare alternativ. Trots att många företag uttalar ett tydligt miljötänkande så spelar det liten roll för inköpsavdelningen, så länge inte priset är det rätta. Det innebär att många av våra största aktörer därmed blir miljöfiender och bromsar utvecklingen. Det är oerhört svårt att komma in med dessa produkter”.

–Frågan är vem som ska betala utvecklingen? Vi ser intressanta alternativ som till exempel Sekabs utveckling av råvaror för plast, baserat på skogsavfall, man kallar det närodlad plast. Det fungerar utmärkt, men var finns pengarna? Vem sätter upp tillverkningsenheten?

Mer om konferensen ”Minskad konsumtion av plastkassar – en stor utmaning men också unika möjligheter”, finns HÄR! 

 

comments powered by Disqus
Annons: Livsmedelsdagarna_170626
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss

Följ oss!

Facebook


Twitter

Annons: