Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Konservburk i prisbelönt kostym

Konservburken har sett i princip likadan ut i 200 år. Nu har designbyrån Grow i samarbete med Tata Steels tagit ett helt nytt grepp om såväl design som material – och belönats med priset ”Outstanding Achievement award”.

Konservburk i prisbelönt kostym

Tata Steel har tillsammans med den svenska designbyrån Grow tilldelats priset Outstanding Achievement award under Dieline Awards 2018 för sitt kreativa förpackningskoncept.

Designkonceptet bygger på Tata Steels polymerbelagda förpackningsstål Protact. Tanken är att visa på materialets mångsidighet, och flexibilitet för såväl lokala producenter som stora varumärken.

– Stål är ett premiummaterial, men en konservburk har inte speciellt hög status. Med den här designen vill vi lyfta fram både materialets unika egenskaper samtidigt som innehållet lyfts fram på ett nytt och mer tilltalande sätt, säger Liselott Tingvall, innovationschef på Grow.

Konservburkarna är uppbyggda med en futuristisk kapseldesign med lutande sidor och välvd bas för att konsumenten enkelt ska kunna få ut innehållet. De har även designats med återbruk i åtanke, med möjlighet att återförsluta burkarna med vanliga skruvlock.

Tävlingsbidragen innehöll konservburkar för majs, haricots verts och svart tryffel, där varje förpackning präglats med unika mönster och tryck för att spegla dess innehåll.

Utöver skruvlocket visar även ett annat förslag en alternativ öppningsring för traditionella konservburkar, döpt till ”the Loop” – designat för att efterlikna formen hos ett löv.

Tanken med det?

Att synliggöra det faktum att stål kan återvinnas många gånger utan att tappa i kvalitet.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström & Hellqvist
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: