Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Kvinnor väljer ekologiskt, närodlat och vegetariskt

Ekologiskt, närodlat och tallriksmodellen med en vegetarisk twist. Det är några av de sju främsta trenderna inom mat och livsmedel, enligt Bonnier Tidskrifters undersökning.

Bonnier Tidskrifter har intervjuat 1 152 kvinnor mellan 25 och 64 år om sina vanor, behov och syn på mat, livsmedel och matlagning. De sju största trenderna som syns i undersökningen är:

1. Ekologiskt
84 procent av kvinnorna i undersökningen säger att de köper ekologiska varor ibland eller ofta. Främsta skälet är att bidra till en bättre värld, men andra starka skäl är hälsan och smaken. Det största hindret för att köpa ekologiskt uppges vara att det är för dyrt.

2. Vegetariskt
Fler kvinnor i undersökningen vill äta mindre kött, framför allt de yngre. Fyra av fem kvinnor äter fortfarande kött i någon form ett par gånger i veckan och ytterligare 10 procent en gång i veckan. 4 av 10 kvinnor säger att de inte har något alternativ till kött.

3. Närodlat
Närodlat är en annan trend som ökar detta år. Det är det val de flesta anger under öppna svarsalternativ och svaret återkommer flera gånger i undersökningen. Svenska kvinnor vill enligt undersökningen i allt högre utsträckning ha mat som är hälsosam, färsk och fri från tillsatser, ursprungsland är också oerhört viktigt.

4. Handelns egna varumärken
Tidigare sågs handelns egna varumärken som billigare men med sämre kvalitet. Den inställningen har förändrats. Handelns egna varumärken står i dag för 25 procent av försäljningen. I undersökningen uppger 36 procent att de handlar butikens egna varumärken ofta och 57 procent svarar ibland. Som anledning uppges att det är prisvärt och håller samma kvalitet som andra varor.

5. Digital matinspiration
Även om kokböcker fortfarande ligger i topp så är det de digitala inspirationskällorna som ökar mest. Mat- och livsmedelsmagasin ligger stadigt på 50 procent, medan kokböckerna minskar från runt 65 procent till under 50 procent. Vad som framförallt ökar är bloggar, vänner i sociala medier och inspirerande profiler i sociala medier.

6. Vi följer mattrender och dieter
Två av tre kvinnor säger att de följer mattrender. Vegetariskt är den största trenden, men även olika sorters dieter och livsstilar, som LCHF, 5:2 och flexitarian är populära. Förra året svarade 30 procent att de följde en diet eller livsstil, i år är det 43 procent. En diet som ökar rejält är den klassiska tallriksmodellen – men med en vegetarisk twist.

7. Back to basic
Kvinnorna i undersökningen säger att de vill äta balanserat, inte extremt. Allt fler vill laga sin mat från grunden. Och det hänger enligt undersökningen inte bara ihop med vad de stoppar i sig, utan matlagningen ses som en kvalitativ paus i en annars stressig vardag.

Varje år genomför Bonnier Tidskrifter den stora livsmedelsundersökningen för att bättre förstå målgruppen, vad den har för behov och vanor och för att se vilka trender som är starka.

Källa: Bonnier Tidskrifter

comments powered by Disqus
Annons: Produktsäkerhet_171114
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss

Följ oss!

Facebook


Twitter

Annons: