Förra veckan kom rapporter om att Lidl i Storbritannien börjat sälja femkiloslådor med frukt och grönsaker under namnet ”För bra för att slängas” – varor som annars hade kastats.
Snart kan samma typ av box dyka upp i de svenska butikerna.
– Vi tittar på en liknande lösning, säger hållbarhetschefen Miriam Thunborg, som tillträdde sin tjänst så sent som i maj.
Och hon har att göra. För även om Lidl, som hon själv säger det, är väl positionerade gentemot branschkollegorna vad gäller svinn så finns mycket kvar att ta tag i.
– Svinn är ett av våra fokusområden under hösten och vi kommer att sätta aggressiva mål för att reducera det i alla led, både på lager, i butik och genom att hjälpa kunden att slänga mindre. Svinn är slöseri med både resurser och pengar.
Att titta på och ta efter redan testade metoder från Lidls andra verksamheter i Europa är en självklarhet.
– Frågan är aktuell överallt, och det finns smarta lösningar i många länder. Vi försöker hänga med i vad andra gör och ta hit de bästa lösningarna, säger Miriam Thunborg.
Kan du nämna några exempel på svinnförebyggande åtgärder som vi kommer att få se i svenska Lidl-butiker inom kort?
– Fruktlådorna är ett bra exempel. Och om vi märker att ett äpple i en förpackad påse inte är ätbart kommer vi att bryta påsen och rädda de som fortfarande är fina så att vi inte slänger bra produkter.
I brödhyllan har Lidl, genom förändrade rutiner, redan nått framgång:
– Sedan i somras sköter vi brödhyllorna själva i stället för att leverantörerna ska göra det. Det har redan gett resultat i form av mindre svinn, säger Miriam Thunborg.
FAKTA/Det här gör Lidl Sverige för att minska butikssvinnet:
* Effektiviserat processer i alla led, något som bidrar till minskade avskrivningar och minskat matsvinn, både i butik och på lager.
* Varuleverans till butik varje dag, vilket ger bättre bäst före-datum på produkterna i hyllan. Detta minskar både svinnet i butikerna och svinnet hemma hos kunden.
* Undviker systematiska avskrivningar genom att ha obefintligt lager i butik.
* Varor med kort bäst före-datum prisreduceras med 30 procent. Flera av varorna placeras tillsammans under budskapet ”Hjälp oss att minska matsvinnet”.
* Går över till mer lösviktsförsäljning av frukt och grönt.
* Ansvarar själva för brödhyllorna, vilket minskar brödsvinnet.
* Skänker fullt tjänlig mat som ändå inte går att sälja till välgörenhetsorganisationer, bland annat Allwin, Stadsmissionen och Matakuten.
* Samarbetar med Rescued Fruits som gör juice av frukt och grönsaker som inte kan säljas i butikerna.
* Samarbetar med drivmedelskedjan »NEOT«, som gör etanol av bake-off bröd från butikerna.