Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Lidl tar strid mot matsvinnet

Varje år slängs över en miljon ton mat som är fullt ätbar. Genom att införa hårdare mål vill Lidl nu öka sitt ansvar för att minska matsvinnet.
– Matsvinn är helt emot vår affärsmodell, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Lidl tar strid mot matsvinnet

Halverat matsvinn och donationssamarbeten i alla butiker år 2025. Så lyder lågpriskedjans nya matsvinnsmål. I dagsläget donerar 40 procent av butikerna sitt svinn, men målet är att alla butiker ska omfattas. Utöver det testas just nu två andra matsvinnsåtgärder i fyra av kedjans butiker.

– Det ena är ”superkort datum” där vi sänker priset ytterligare på varor samma dag de går ut. Det andra är att vi paketerar frukt och grönt som inte kan säljas till ordinarie pris och säljer i lådor.

Samtidigt som lådorna minskar svinnet hoppas man också kunna bidra till att kunder får i sig mer frukt och grönt för en mindre summa pengar.

– Från start har vi sett en otrolig åtgång, kunderna får handla på förmiddagen om de vill hinna få med sig en låda. Det känns jätteroligt att det är så populärt, säger Miriam Thunborg.

 

FANNY HÄLLEGÅRDH

Annons: Orkla fiskpinne
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Hanson & Möhring