Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Line Gordon: "En mångfald av lösningar måste upp på bordet"

Grönbetande humrar och kålroten som den nya influencern. Jodå, när docent Line Gordon, chef för Stockholm Resilience Centre, spanar om hur vi ska skapa ett matsystem inom de planetära gränserna är det mest möjligt.

Line Gordon:
Foto: Shutterstock.

Är det ny teknik eller beteendeförändringar som krävs för att skapa ett framtidens hållbara matsystem?

Det var temat för en välbesökt konferens på KTH Södertälje Science Park nu i veckan, där forskare, experter, entreprenörer och andra aktörer möttes.

Livsmedel i fokus låter en av talarna, forskaren Line Gordon från Stockholm Resilience Centre, ge sin syn på vad som krävs för att skapa ett matsystem inom de planetära gränserna i fem konkreta punkter:

  1. Den grönbetande hummern. Vi måste omvärdera vad som är vardagsmat och vad som är lyx och börja se kött i allmänhet och rött kött i synnerhet som ”den nya hummern”.
  2. Kålroten som influencer. Det finns 50 varianter av kålrot men bara en enda sort i matbutiken. Vi behöver öka diversiteten bland rotsaker och baljväxter – och därmed nyfikenheten bland konsumenterna och de gastronomiska möjligheterna.
  3. Sopornas nya smaker. Det finns en kreativ upptäckarglädje i att låta gamla värphöns bli hönsburgare och att ta fram styckningsscheman för alla detaljer på en purjolök, där friterade rottrådar kan bli en delikatess. Smaken sitter i svinnet – ett rättare sagt i det som räddas från detta öde.
  4. Digitalisering av bondens marknad. Korta livsmedelskedjor är det nya gröna och när både lokala rekoringar och globala modeller digitaliseras blir det lättare att förändra beteende – och göra hållbara val.
  5. Jakten på smultronställen. Att vara nära naturen och låta sig inspireras av det som kan plockas i skog och på äng är att sätt att hitta både sin egen inre hållbarhet och nya smakupplevelser. Lev ditt landskap.

Hur lyder då svaret på den inledande frågan?

Jo, att det krävs både ny teknik och beteendeförändringar – och att alla aktörer behöver arbeta tillsammans för att vi ska lyckas.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Skeppsbron 28, 4tr
111 30 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: