Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Livsmedelsdagarna i Tylösand: Så dräper Max klimatmonstret

Max vill inta bara minska sitt klimatavtryck med hjälp av gröna burgare utan göra betydligt mer.
– Att vara klimatneutral är inget slutmål, det är bara ett mellanmål, säger informations- och hållbarhetschefen Kaj Török.

Livsmedelsdagarna i Tylösand: Så dräper Max klimatmonstret

Snabbmatskedjan Max har under många år arbetat målmedvetet med att minska sin klimatpåverkan och att kompensera för den påverkan man har på klimatet.

– Eftersom vi är en del av problemet ska vi även vara en del av lösningen, förklarar Kaj Török, när han talar under Livsmedelsdagarna i Tylösand.

Bland annat har man nyligen femdubblat utbudet av gröna alternativ på menyn.

– Målet är att 2022 ska varannan måltid som serveras på Max vara utan rött kött. Men fortsätter det som det gör kommer vi att nå det målet redan 2020.

Kaj Török berättar att från och med i somras är hela menyn dessutom inte bara klimatneutral utan klimatpositiv.

– Det betyder att för varje tugga du tar på Max hjälper du till för att förbättra jordens klimat.

Arbetet för att skapa klimatpositiva burgare består av flera delar. Först och främst har man analyserat 100 procent av utsläppen av klimatgaser räknas och då räkna på allt från lantbrukarens jord till gästens bord.

– Då har vi även räknat in sådant som gästens resa till och från restaurangen, säger Kaj Török.

För att minska produkternas utsläpp av klimatgaser har man genom årengenomfört hundratals åtgärder, och nya åtgärder tillkommer hela tiden.

– Vi planterar träd som suger ned och lagrar koldioxid från atmosfären när träden växer. Vi kompenserar för alla våra produkters utsläpp. Resultatet är att vi bidrar till att minska halterna av klimatgaser i atmosfären.

Hur kan ni vara säkra på att burgarna blir klimatpositiva?

– Vi följer världens enda oberoende standard för klimatneutral: ISO 14021. Men i stället för att binda 100 procent koldioxid som ingår i standarden så binder vi 110 procent för att våra burgare ska bli klimatpositiva, säger Kaj Török, och berättar att bindningen av kol sker genom Plan Vivo-certifierade trädplanteringsprojekt i Afrika.

– Man kan säga att vi hjälper våra gäster att bli klimathjältar genom att sätta klimatsmarta produkter i deras händer.

 

Annons: Orkla fiskpinne
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Svenskmarkning