Fyra gånger om året skickar chefekonom Carl Eckerdal ut en enkät till Livsmedelsföretagens medlemsföretag som får svara på frågor om försäljning, export, anställningsläge, råvarukostnader, lönsamhet och investeringar. I årets första enkät fick företagen även frågor om försäljningskanaler, det ekologiska produktsegmentet och rekryteringsbehov.
Resultatet visar en positiv utveckling under första kvartalet 2018 för svenska livsmedelsproducenter.
På den svenska hemmamarknaden noteras en svag volymökning under årets inledande kvartal, trots en påskhandel som i år till stor del inföll i mars månad. Exporten uppvisade en något tydligare expansion.
Den mest uppenbart positiva utvecklingen för perioden är att lönsamheten, efter fjolårets kräftgång, studsar upp en bit. Bromsade råvarukostnadsökningar och en ökad effektivisering bidrar tillsammans till den positiva utvecklingen.
Enkäten visar även att:
* De alternativa försäljningskanalerna, bortom livsmedelsbutikerna, växer i betydelse för producenterna.
* Att ekologiska produkter tappar i tillväxtkraft.
* Att det stora flertalet av medlemsföretagen har svårt att rekrytera ny personal.