Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Livsmedelsproducenterna: Matpriserna måste höjas nu

Verkligheten börjar komma ikapp efter sommarens torka och det är livsmedelsproducenterna som får ta smällen om inte matpriserna höjs. Det framgår av Livsmedelsföretagens senaste Konjunkturbarometer, som presenterades tidigare i dag.

Livsmedelsproducenterna: Matpriserna måste höjas nu
Högre matpriser mot slutkunden är helt nödvändigt. "Annars blir det långtgående konsekvenser för svensk livsmedelsproduktion", säger Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal. Foto: Axfood.

Efter årsskiftet väntas många livsmedelsproducenter få det tufft om inte matpriserna höjs mot konsumenten.

– Många konsumenter i Sverige kanske tänker att torkan var i somras och nu går allt vidare som vanligt. Men så är det inte riktigt, säger Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen, i samband med att konjunkturbrevet presenterades vid ett frukostseminarium i Stockholm i dag.

Där förklarar han även att förhandlingsprocesser med svensk dagligvaruhandel gällande prissättning tenderar att vara "väldigt trög". Därför syns effekterna av torkan och
följande prisökningar ute i butik med sex till tolv månaders eftersläpning. Då är det viktigt att konsumenterna är villiga att betala.
– Om vi inte får gehör bland konsumenterna för behovet att få ut ett högre pris mot slutkund blir det långtgående konsekvenser för svensk livsmedelsproduktion, säger Carl Eckerdal.

På frukostseminariumet berättade även Spendrups varuförsörjningsdirektör Helena Nylén om hur torkan påverkat deras verksamhet.

– I år blev kornskörden bara 50 procent av en normal skörd. Visst måste upp och nedgångar i pris kunna hanteras i vilken industri som helst, men årets siffror är extrema, säger hon.

Och problemen stannar inte där. Vid sidan av torkan har det den senaste tiden funnits andra omvärldsfaktorer att ta hänsyn till.

– Ovanpå det har vi den svaga kronan, eftersom kornpriset sätts i euro ger det oss dessutom en valutapåverkan. Sedan har vi aluminiumpriset där det ena är Trump-effekten som ger skenande priser på grund av tullar, och det andra är att det sätts i dollar som legat högt.

Helena Nylén tror att det är viktigt att alla i kedjan hjälps åt. Ansvaret är delat mellan Spendrups som leverantör, deras producenter och kunder – dagligvaruhandeln, systembolaget och restaurangbranschen, att göra det bästa åt situationen.

– Men även konsumenten måste förstå att det här är ett exceptionellt år. Jag tror att vi skulle behöva föra en annan dialog med dem. Lokalt och närproducerat måste ha ett fortsatt stort värde även sådana här år.

comments powered by Disqus
Annons: Algol
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Svenskmarkning