Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Magnus Dafgård: ”Det finns alltid plats för fler köttbullar”

Familjen Dafgård satsar hårt på exportmarknaden och var tidigare i veckan på plats på Anuga i Köln – världens största livsmedelsmässa.
– Vi hade med oss köttbullar utan kött, säger Magnus Dafgård, vice vd på familjeföretaget som har mer än 50 olika sorters köttbullar i sortimentet.

Magnus Dafgård: ”Det finns alltid plats för fler köttbullar”
Magnus Dafgård med "exportlådan" i ett säkert grepp, tillsammans med sin farbror Ulf Dafgård, vd, och kusinen Carl Dafgård, strategisk chef, samt en av företagets alla duktiga kockar. Foto: Katja Ragnstam.

När Gunnar Dafgård började sälja korv och charkuterier på torget i Lidköping i slutet av 30-talet kunde han knappast drömma om att familjeföretaget, som i dag drivs av hans barn och barnbarn, skulle omsätter närmare tre miljarder om året så här 80 år senare.

Eller att exportandelen skulle ligga närmare 30 procent och där produkterna skulle finnas spridda på en stor del av jordklotet – inte minst tack vare de EMV-produkter som säljs via Ikeas varuhus och restauranger.

Att besöka mässor är således en viktig del av jobbet för Magnus Dafgård och hans kollegor.

Så hur var årets upplaga av Anuga?

– Väldigt bra, det är en fantastisk mässa där vi träffar nästa alla våra exportkunder samtidigt som vi får kontakt med nya presumtiva kunder.

Ni var inte med i den gemensamma Try swedish-montern. Varför inte?

– Vi brukar alltid ha en egen monter och det hade vi i år också. Helt enkelt för att få en bättre placering – och till ett bättre pris.

Vilka produkter lyfte ni fram?

– Köttbullar så klart, liksom bröd och pizza. Men även ett helt nytt, växtbaserat sortiment som inte är ute på marknaden än: No meat meatballs, No meat chicken och No meat sausages, säger Magnus Dafgård, och tillägger att ”det var lite av en testballong som föll väldigt väl ut”.

När kommer det sortimentet ut i butikshyllan?

– Det är inte säkert att det lanseras här i Sverige, vi får se. Vi har många produkter som bara säljs på export, som exempelvis kycklingköttbullar och lamm-och nötfärsbullar som går väldigt bra i Frankrike och Tyskland.

Hur många olika sorters köttbullar har ni egentligen?

– Oj, det vet jag knappt själv. Men ett 50-tal måste det ju i alla fall vara. Minst!

Och då är ändå inte de växtbaserade varianterna inräknade. I dag handlar ju mycket i den allmänna matdiskussionen om hälsa och hållbarhet, och följaktligen satsade Dafgårds på en helt grön produktionslinje redan 2016.

Hur går det med det växtbaserade sortimentet?

– Än så länge är det inga jättevolymer. Jag upplever att det är betydligt mer snack om vegetariskt jämfört med vad folk faktiskt köper i butiken. Samtidigt är det ju så att vi måste minska på köttätandet framåt och då behövs goda och bra produkter, säger Magnus Dafgård, och berättar att hans egna barn (som går i låg- och mellanstadiet) till viss del är med i produktutvecklingen.

– Och de är väldigt inne på det här med vegetariskt. Tillsammans med barnen har vi till exempel tagit fram en egen variant på ”chilli cheese fries”. Medan jag tycker att det mer är ett tillbehör till kött tycker barnen att det är en rätt i sig själv.

Dafgårds lanserade nyligen ett samarbete med en av finalisterna från Sveriges mästerkock: Wichudaporn Chaiyasaeng.

Hur dök den idén upp?

– Det var ganska spontant. Hon är duktig på att laga thailändsk mat och en väldigt trevlig person att ha att göra med. Dessutom bor hon i Grästorp, vilket ligger nästgårds. Vi ringde upp henne, hon nappade och så lagade vi upp ett antal rätter tillsammans här i vårat provkök. Det resulterade i tre nya rätter: Chicken pad thai, Chickenpanang och Chicken teriyaki – våra första rätter med smak av Asien. Alltihop gick oerhört snabbt, jag tror inte minst att våra konkurrenter blev väldigt förvånade!

Apropå Asien. I förra veckan var du i Shanghai. Vad gav det besöket?

– Det var första gången jag var i Kina och jag blev oerhört imponerad, både av matutbudet och av livsmedelsbutikerna, de har kommit mycket längre än jag trodde. Kina är en superintressant marknad för oss, med hög potential – inte minst med tanke på hur många som bor där. Jag menar, bara i Shanghai finns det 20 miljoner invånare. Och det är liksom där allt händer just nu.

AGNETA RENMARK

Annons: Krav
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev